Piвнe-Paкуpc - просто ЦIКАВА газета №423 від 26.11.2009p.
Передплатний індекс:
23429
Тел. +38(0362) 623131, (098)0565477

#Спірне питання

Не такий поганий ЖЕК, як його “малюють”

Не такий поганий ЖЕК, як його “малюють”

Гідність українців принижена загальним ставленням до них - у країні немає економічної та політичної стабільності, нормальних зарплат та відповідних пенсій. Та першими в їхніх прокльонах опиняються житлово-комунальні служби. Уявіть, не встигла людина отримати пенсію чи зарплату, а вже потрібно сплачувати “комуналку”. “Бамс”, - і все забрали, а їсти хочеться…

Для того, щоб якось захистити малозабезпечених, були визначені категорії населення, що мають право на пільги чи субсидії. Отримати останню можуть ті, у кого житлово-комунальні послуги та витрати складають понад 20 або 15 відсотків. Все інше сплачує держава. В ідеалі. На практиці ж зобов’язання, які взяла на себе держава, мають “відробляти” інші - комунальні підприємства. Мало сподіваючись на швидке відшкодування, житлово-комунальне господарство змушене “латати дірки” і ще більше залазити у борги, щоразу отримуючи “на горіхи” від мешканців.

Система фінансування пільг та субсидій здійснюється наступним чином. Спершу підприємство надає послуги, потім документи прямують до управління праці та соціального захисту. Відповідно до них міністерство фінансує організації надання пільг і субсидій, відшкодовуючи витрати. Це, знову ж таки, теоретично. В дійсності все виглядає інакше. І пільги з субсидіями надаються, і документи є, от тільки відшкодування весь час затримуються. При цьому діяльність комунальних підприємств має бути на найвищому рівні, - не важливо, що коштів на це немає. А тарифи продовжують тягнути на дно. Тобто, населення нібито і сплатило за послуги ЖЕКу, а надати їх останній не може - немає за що. Він стає простим заручником ситуації, але завжди - крайнім. Гадаю, в цьому і причина подекуди брутальності і знервованості працівників: вони не отримують зарплати, не мають коштів купувати новий транспорт та деталі, проте розуміти це мешканці відмовляються.

За словами головного комунальника міста Івана ГЕМИ, працівники та начальники ЖЕКів втратили звичайне почуття реальності: їх по-максимуму навантажували, весь час недодаючи кошти. Управління змушене їх ставити перед вибором: за що цього разу не сплатити. А між тим, заборгованість перед державними установами продовжує зростати. І, скажіть, чи буде у вас настрій і натхнення працювати, коли ви наперед знаєте, що коштів найближчим часом не буде і потрібно ще “потерпіти”?! Питання риторичне.

Візьмемо для прикладу ЖКП “Паркове”, яке знаходиться у центрі Рівного і обслуговує близько 110 вулиць. Станом на 1 листопада 1900 абонентів ЖЕКу користуються пільгами, більшість з яких - ветерани війни. Щомісячно ЖКП “Паркове” нараховує 28,7 тисячі гривень квартирної плати до відшкодування з бюджету. На жаль, ці гроші надходять несвоєчасно. Заборгованість (на 23 листопада) складає 57,7 тисячі гривень, а, між тим, на ці кошти можна було б погасити місячну заробітну плату двірникам і сплатити заборгованість до місцевого бюджету податку з доходів фізичних осіб. Це цифри лише з одного ЖЕКу, а їх у місті працює вісім державних.

- Ми були змушені підняти квартплату, щоб вийти хоча б на нульовий рівень життєдіяльності галузі, - зазначає начальник міського управління ЖКГ Іван Гема. - Цього вимагала ситуація, тим більше, що тарифи не переглядалися з 2005 року. Так, цьогоріч їх збільшували вдвічі, однак при від’ємному балансі продовжувати працювати було неможливо.

І от коли ЖЕКи вийдуть у своїй роботі хоча б на “нуль”, з них можна буде запитувати про якість наданих послуг, ставити питання про доцільність чи недоцільність існування посади чи взагалі такої структури.

За даними Головного управління статистики у Рівненській області, за 10 місяців поточного року за субсидіями для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг звернулося 9,5 тисяч сімей. У Рівному - 3332, тобто загальна сума призначених субсидій склала 399,2 тисячі гривень.

- Сьогодні у місті кожен третій мешканець отримує пільги на оплату житлово-комунальних послуг - 91 тисяча рівнян, - розповідає начальник міського управління ЖКГ Іван Гема. - Ті ж, хто отримує субсидії, діляться на дві категорії: малозабезпечені та похилого віку. При цьому відмовитися від зазначених пільг та субсидій неможливо, адже тоді їх потрібно буде сплачувати з міського бюджету.

Затримки із відшкодування і справді великі, кошти поступають несвоєчасно і не в потрібних обсягах. Попри це, головний комунальник міста, розуміючи складність сучасного життя простої людини, закликає рівнян, у разі необхідності, обов’язково оформлювати такого роду допомогу держави, сподіваючись, що колись гроші таки надійдуть.

Система ЖКГ й справді “трухлява” та потребує повного оновлення. З цим погоджуються і комунальники. Накопичені десятками років багатомільйонні борги колись потрібно повертати, тобто, збільшувати тарифи і розглядати іншу систему розрахунків. Турбує інше. Хоча поряд із аварійними і проблемними будинками у місті багато новобудов, вони всі знаходяться в однаковому занедбаному стані. Невже у цьому винні також працівники ЖЕКів - розмалювали стіни, пошкодили двері, понівечили ліфти, обплювали під’їзди?.. Чи, може, перш, ніж когось звинувачувати, звернемо увагу на власну культуру поведінки та навчимо бережливості наших дітей?!

26.11.2009Любов РОМАНЮК



Рівне-Ракурс №10 від 26.11.2009p. 
На головну сторінку