№467 від 23.09.2010p. | |
Передплатний індекс: 23429 Тел. +38(0362) 623131, (098)0565477 |
#З перших уст
Миколу Яковича ЯРОЩУКА, президента Рівненської торгово-промислової палати, активного громадського діяча, довірену особу Сергія Тігіпка на минулих президентських виборах, можна без сумніву назвати фундатором нової епохи економічного розвитку нашого краю. Він одним із першим зрозумів, що промисловий та економічний прорив Рівненщини залежить не лише від кількості ефективних діючих підприємств краю, але й від того, як будуть позиціонуватися виготовлені ними товари та послуги на внутрішньому та зовнішньому ринках.
- Микола Якович, коли Ви зрозуміли, що налагодження зовнішньоекономічних зв’язків реально розпочинати із регіональних ініціатив, адже як людина старого гарту, ви виховувалися у світі чіткої централізації?
- Все пізнається у порівнянні. Адже дійсно, коли я працював на господарській роботі при Радянському Союзі - усе проходило планово: за нас думали, приймали рішення і говорили куди піти. Тобто, обмежували будь-яку ініціативу. А коли Україна здобула незалежність, і ринкові відносини змінили свою форму, настав час вільного використання колишніх напрацювань. І ос-кільки радянська культура виховання наклала свій відбиток на мій світогляд, потрібно було перебудовуватися буквально на ходу.
До цього мало хто був готовий. Тож, коли почав розвиватися малий бізнес і з’являтися нові форми спілкування “товаровиробник-постачальник-споживач”, необхідність у створенні єдиного регіонального регулятора, яким згодом стала Рівненська торгово-промислова палата, була надзвичайною.
- Як Ви зрозуміли, що саме потрібно робити?
- Я здобув величезний досвід як начальник відділу зовнішньоекономічних зв’язків ОДА, потім як перший заступник начальника обласного уп-равління ЗЕЗ, Міністерства зовнішньоекономічних зв’язків. Перші ази таких на перший погляд складних процедур як ліцензування, митні правила оформлення тощо ми отримували частинами. Ніхто нічого не знав, а нові ринкові реалії вимагали швидкого пристосування до них. І коли той багаж необхідних знань для роботи у сфері зовнішньоекономічних зв’язків був зібраний, його потрібно було укорінити, закріпити на регіональному рівні та передати всім учасникам нових ринкових відносин.
Кожен із сучасних підприємців, який починав свій бізнес саме у той період, виглядав, як жовтороте курчатко, яке не знало, з якого боку підійти до справи. Тому наші спеціалісти почали їздили за кордон здобувати досвід. Я, наприклад, стажувався у Лондоні, Китаї та країнах Європи, бо мені, як людині старої трансформації, потрібно було на власні очі побачити, як виглядають сучасні ринкові відносини, зрозуміти, які можуть з’явитися труднощі у їх впровадженні, та яким може бути результат від правильної та поетапної інтеграції.
- Чому тоді, лобіюючи фактично інтереси України за кордоном, такий орган, як Торгово-промислова палата не є державним?
- Іноземці не хочуть мати нічого спільного з нашими чиновниками, які нібито мають виступати фільтром від нечесних посягань. Однак у голові іноземців навіть не вкладається розуміння того, що бізнес може бути нечистим.
Тому виникла нагальна потреба у створенні органа-посередника між державою Україна та іншими країнами світу. Таким стала Торгово-промислова палата, яка дійсно не залежить від держави. Був підписаний Указ Президента Кучми про створення регіональних торгово-промислових палат. Тоді іноземці, що дивно, повірили у те, що на Україні з’явилися такі органи, які можуть вирішувати важливі питання - усе, що пов’язано із міжнародною співпрацею, оминаючи забюракратизовані чиновницькі кабінети. Це дозволило налагодити нам чудові зв’язки із країнами Європи, продовжити співробітництво із країнами СНД, які для нас є не менш важливими, і розпочати масштабну роботу. Дипломатичність - саме ця риса ведення діяльності за 14 років розвитку Рівненської торгово-промислової палати дозволила нам знайти нових друзів-компаньйонів і не втратити здобуті зв’язки. І що відрадно, ми єдині у Західній Україні, які ввійшли до п’ятірки кращих торгово-промислових підприємств України. Тепер, коли основна робота налагоджена, працюємо на перспективу, відкриваючі представництва у районних центрах.
Тобто, ми знаємо, як було. На прикладі інших країн бачили, як може бути. І власними зусиллями укорінили це на місцях, причому сама ініціатива йшла вже не зверху, як раніше, а навпаки. Чи це не найкращий приклад того, що ми дійсно розуміємо чого прагнемо?! Так, все пізнається у порівнянні, тому щодня робляться нові кроки для того, аби максимально наблизити країну, область, місто до того еталону, який би став показовим не лише у торгівельному напрямку.
Біографія
Народився 16 квітня 1949 року в селі Симонів Гощанського району.
Освіта вища: закінчив Рівненський автотранспортний технікум (1965-1969 рр.), Український інститут інженерів водного господарства (1978-1984 рр.).
Працював начальником управління ЖКГ Рівненського міськвиконкому, заступником голови міськвиконкому, заступником начальника Рівненського обласного управління зовнішніх економічних зв’язків. Тричі обирався депутатом Рівненської міської ради. З 1996 року - президент Рівненської торгово-промислової палати.
Нагороджений численними відзнаками. Серед них - почесна відзнака Торгово-промислової палати України “Золотий знак - Меркурій”. Має почесне звання - Заслужений працівник сфери послуг.
Член політичної партії “Сильна Україна”
23.09.2010 | Наталя ПЕНКІВСЬКА |
Рівне-Ракурс №10 від 23.09.2010p. На головну сторінку |