№230 від 09.03.2006p. | |
Передплатний індекс: 23429 Тел. +38(0362) 623131, (098)0565477 |
#Несподіваний ракурс
Торік через звинувачення у фальсифікації виборів їхні результати визнали недійсними - і змусили українців голосувати ще раз. Існують побоювання, що результати голосування можуть підробити і на виборах-2006. Так, на адресу окремих політиків і партій уже лунають обвинувачення в можливому використанні адмінресурсу. Про те, хто й навіщо може зіграти нечесно, - п'ять «наївних» запитань.
1. Як можна буде вплинути на результати голосування?
Є багато способів. На етапі формування списків виборців члени комісій можуть декілька разів внести в списки «своїх людей», котрі проголосують багаторазово на різних дільницях. Під час підрахунку голосів у комісіях теоретично можливо «вибраковувати», тобто визнавати недійсними, бюлетені тієї або іншої політичної сили, «незручної» для більшості членів виборчої комісії. Можна також надрукувати фальшиві бюлетені і непомітно кинути їх в урну в ході голосування. Втім, передбачити все це практично неможливо. Існуючий порядок дозволяє достатньо лазівок для зловживань, і з кожними новими виборами в цій області з'являються все нові ноу-хау.
2. Чи правильне твердження, що до фальсифікацій, насамперед, візьмуться лідери передвиборної гонки?
Ні. Який смисл для лідерів перегонів займатися фальсифікаціями, якщо вони спроможні виграти вибори чесно?
3. Чи складно відіграти вибори чесно?
В умовах політреформи всім політичним силам є що втрачати. Після того, як Верховна Рада запрацює в новому складі, їй перейдуть важелі управління виконавчою владою, тобто фактичний контроль за внутрішньою і зовнішньою політикою держави. В цих умовах політична сила, яка сформує навколо себе парламентську більшість, і буде управляти країною. Як бачимо, на карту поставлено не менше, ніж на виборах-2004. І спокуса надзвичайно велика. Навіть якщо лідери партій і блоків щиро виступають проти фальсифікацій, своїм управлінцям на місцях вони уже встигли спустити «рознарядки» щодо необхідного мінімуму голосів у регіонах. Місцевому керівнику партії, який не дотримається доведених «лімітів», з думками про кар'єру доведеться попрощатися. Ось і виникає спокуса скористатися ситуацією. При цьому політичні лідери можуть про ці факти не мати ніякого уявлення.
4. Чи сильно може вплинути підтасування на загальні результати?
Експерти сходяться на думці, що, якщо правильно організувати процес, то приплюсувати можна до 7-9 відсотків голосів виборців. В умовах парламентських виборів це дуже суттєва цифра. Вона спроможна принципово вплинути на розподіл місць у парламенті і на склад майбутньої урядової коаліції. Підраховано також, що тривідсотковий бар'єр у Верховну Раду можна перебороти, навіть якщо сфальсифікувати результати в одному-єдиному окрузі.
5. Що можна зробити, щоб голосування пройшло чесно?
Різноманітні декларації і меморандуми про чесні вибори, що їх, для прикладу, запропонував Президент, не допоможуть. Політики з «верхів» можуть скільки завгодно посміхатися і потискувати руки один одному, а їхні підлеглі тим часом будуть продовжувати тасувати колоди виборчих бюлетенів. У цій ситуації все залежить від самих партій і блоків. Якщо вони дійсно мають намір уникати фальсифікацій і готові впіймати за руки всіх, хто грає нечесно, то потрібно заздалегідь докласти зусиль. Приміром, окремі партії проводять спеціальні тренінги для членів комісій і спостерігачів. Більше того, вони видають і поширюють серед своїх активістів брошури, в яких роз'яснюється, як потрібно діяти в тій або іншій проблемній ситуації. Юридично грамотні, підготовлені спостерігачі і члени комісій зможуть, зрозуміло, запобігти фальсифікаціям. Але чи до цього зараз готують своїх представників українські політики?
09.03.2006 | За матеріалами преси |
Рівне-Ракурс №10 від 09.03.2006p. На головну сторінку |