Piвнe-Paкуpc - просто ЦIКАВА газета №491 від 10.03.2011p.
Передплатний індекс:
23429
Тел. +38(0362) 623131, (098)0565477

#Запорука успіху і прогресу

Леонід КОЖУШКО: “Менеджмент - це наука і мистецтво управління колективом”

Леонід КОЖУШКО: “Менеджмент - це наука і мистецтво управління колективом”

“Створіть сприятливий клімат, забезпечте відповідну “підкормку” і надайте можливість людям рости самостійно - ось тоді вони вас здивують” (Д. Грегор)

2010 рік вітчизняні економісти проводжали з двоякими почуттями. З одного боку, рік видався складним для економіки, а з іншого, - торік були зроблені перші кроки до реформування країни: модернізація системи державного менеджменту, прийняття Податкового кодексу, напрацьовані проекти пенсійної реформи, трудового та житлового кодексів. “Якщо дії нової влади будуть виваженими і здобудуть громадську підтримку, то Україна матиме шанс вийти з кризи і зайняти гідне місце у світовій спільноті, - вважає доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри менеджменту Національного університету водного господарства та природокористування Леонід КОЖУШКО (на фото). - Тим паче, що, за словами директора Інституту світової економіки і міжнародних відносин НАН України, академіка Юрія Пахомова, радника чотирьох президентів - Горбачова, Єльцина, Кучми та Януковича, ще не було криз, які не мали б і плюсів”.

“Криза - це не тільки трагедія, а й поштовх до розвитку”

- Взяти хоча б Китай, - наголошує Леонід Федорович. - Держава зуміла залучити масштабні інвестиції та інновації у виробництво, що забезпечило вихід китайської економіки на лідируючі позиції у світі. За прогнозами академіка Пахомова, США більше не будуть економічним і політичним лідером світу. Натомість, країни БРІКу (Бразилія, Росія, Індія та Китай) мають дуже велику перспективу в економічному розвитку, яка підкріплюється їхніми ресурсними можливостями та “особливим ставленням до демократії”. На мою думку, криза - це не тільки трагедія, а й поштовх до розвитку за умови, якщо обрати ефективну модель розвитку економіки, в якій ми маємо враховувати й екологічний аспект. Прогрес суспільства у багатьох успішних країнах в сучасних глобалізаційних умовах визначається тотальним і повсюдним запровадженням нових методологій організації та менеджменту, а саме: менеджмент і адміністрування, проектний менеджмент, екологічний менеджмент, менеджмент якості, менеджмент персоналу, міжнародний менеджмент, інвестиційний та інноваційний менеджмент тощо.

- Що спонукало в 90-х роках рівненський “водник” освоїти підготовку фахівців, здавалось би, невластивого для технічного вишу профілю - менеджерів-економістів?

- Перехід національної економіки на ринкові умови господарювання на початку 90-х років змусив замислитися над питанням підготовки кадрів управлінців. Адже перед країною гостро постала проблема впровадження нових форм і методів управлінської діяльності, формування у майбутніх організаторів виробництва нової філософії підприємництва (бізнесу), вміння перемагати у конкурентній боротьбі. У 1994 році в Україні розпочалося реформування вищої освіти у напрямі інтеграції до світової освітньої системи. Було переглянуто концепцію підготовки економістів і згідно з постановою Кабміну України від 18 травня 1994 року відкрито 12 спеціальностей з напряму “Менеджмент” відповідно до основних сфер діяльності та управлінських процесів.

У 1998 році в університеті з метою підготовки менеджерів-економістів був створений факультет менеджменту та започаткована кафедра менеджменту, яку я очолюю вже більше десятка років. На кафедрі працюють 20 викладачів, з них 14 мають вчені звання та ступені. Кафедра забезпечує якісну підготовку фахівців за спеціальністю “Менеджмент організацій” за освітньо-кваліфікаційними рівнями “бакалавр”, “спеціаліст”, “магістр” згідно з вимогами Болонської світової освітньої системи.

Кафедра акредитована за найвищим IV рівнем, що дозволяє вишу, єдиному на Рівненщині, готувати висококваліфікованих магістрів за програмою підготовки “Управління проектами” та новою - дуже необхідною для вітчизняних підприємств! - спеціальністю “Менеджмент інноваційної діяльності”. Варто відзначити, що ми готуємо менеджерів-економістів (бакалаврів, спеціалістів та магістрів) за професійними спрямуваннями, які дозволяють випускникам працювати як на ринку товарів і послуг, так і в промислових та будівельних організаціях, в агробізнесі та природоохоронних організаціях.

“Максимальна адаптація до реалій практичної діяльності”

- Нині термін “менеджмент” набув широкого поширення в управлінській і науковій лексиці. Існує безліч його дефініцій, сформульованих закордонними і вітчизняними вченими. Які з них заслуговують найбільшої уваги?

- Дійсно, у вітчизняній та зарубіжній науковій літературі можна знайти чимало авторських визначень менеджменту. Цей термін походить від англійського слова “management”, що означає управління, керування. Сучасний менеджмент - це і мистецтво управління, і певні навики та вміння повести за собою людей, і спосіб та манера спілкування із людьми в колективі для досягнення стратегічних завдань та результативності організації. Саме тому весь навчальний процес на факультеті менеджменту спрямований на підготовку фа-хівців-менеджерів, які б мали підприємницький талант та творчі здібності, вміли працювати в команді, володіли лідерськими якостями та творчо підходили до вирішення проблем.

Майбутні менеджери-економісти згідно з навчальним планом вивчають дисципліни за відповідними блоками: гуманітарний (культурологія, психологія управління, конфліктологія, етика ділового спілкування); економіко-фінансовий (економіка та фінанси підприємства, бухгалтерський облік та аудит, податки та податкова система); правознавчий (трудове, підприємницьке та господарське право). Студенти також опановують значний блок управлінських дисциплін, що дозволить випускнику Національного університету водного господарства та природокористування мати певну фахову компетентність, яка визначить його авторитет у колективі та допоможе здобути повагу в колег або підлеглих. Крім того, щоб осягнути всі складнощі та проблеми технології, організації та економіки виробництва, наші студенти проходять під час навчання виробничу практику на підприємствах різних форм власності.

- Ваш погляд на стан менеджмент-освіти в Україні.

- Особливістю менеджмент-освіти в нашій державі є те, що її функціонування в умовах ринкової економіки потребує створення якісно нової системи підготовки кваліфікованих кадрів для роботи в конкурентному середовищі. Соціально-економічні умови господарської діяльності суттєво змінили вимоги до фахівців, що прагнуть займатися управлінською працею. Інтенсивний пошук та впровадження нових форм і методів їх підготовки за вимогами Болонського процесу, максимальна адаптація до реалій практичної діяльності та здатність здійснювати якісні перетворення є характерною ознакою вітчизняного освітнього простору.

Сьогодні понад 250 навчальних закладів різних форм акредитації готують фахівців напряму “Менеджмент”. Кафедра менеджменту НУВГП є однією із провідних кафедр, яка, використовуючи галузеві стандарти, розробила свої варіативні стандарти для наших спеціалізацій і готова забезпечити гармонійність змісту підготовки фахівців за національними та європейськими стандартами освіти, академічну свободу студентів відповідно до принципів мобільності та безперервності освіти. Ми пропонуємо студентам на самостійний вибір багато дисциплін, що дасть їм можливість опанувати знаннями, необхідними сучасним підприємства. Наші студенти мають змогу користуватися сучасною бібліотекою, отримувати необхідну інформацію в Інтернет-мережі, лекції проводяться із використанням сучасних технологій навчання. Колектив кафедри також здійснює комплексну навчально-методичну діяльність в Інституті післядипломної освіти за спеціальністю “Менеджмент організацій”.

“Випускники НУВГП сьогодні користуються стабільним попитом”

- Де можуть працевлаштуватися випускники Вашої кафедри?

- Мені (напевне, як не кожному завідувачу кафедри) приємно констатувати, що випускники НУВГП сьогодні користуються стабільним попитом на ринку праці. Диплом менеджера-економіста НУВГП дає їм можливість працювати як на посаді менеджера, так і на посаді економіста на підприємствах різних форм власності. Можливо, не завжди після закінчення університету вони можуть працевлаштуватися на ті керівні посади, які б хотіли займати, але роботу за фахом знаходять усі. Наші випускники працюють у різних галузях:

• підприємництво та бізнес;

• банківська сфера та страхові компанії;

• організаційні структури виробничих підприємств;

• регіональні структурні підрозділи різних міністерств та відомств України;

• податкова служба та КРУ;

• підприємства сфери послуг.

Окремі студенти створили свій власний бізнес, займаються підприємницькою діяльністю як приватні підприємці. Кращих випускників залишаємо в аспірантурі, яка діє при кафедрі. Ми пишаємося тим, що наші випускники сьогодні конкурентоспроможні й можуть застосувати набуті у виші знання для розвитку вітчизняної економіки.

- І на завершення: як сучасний глобалізаційний світ впливає на розвиток економічних і суспільних процесів, безпосередніми учасниками яких стають випускники НУВГП?

- Глобалізація - це об’єктивний соціальний процес, суттю якого є посилення взаємозв’язку та взаємозалежності національних економік, політичних та соціальних систем, національних культур і навколишнього середовища. Обличчя глобалізаційного світу визначає активність інтеграційних, інформаційно-технологічних та інноваційно-інвестиційних процесів, жорстка конкуренція і безкомпромісна боротьба за високу прибутковість. Новітні масштабні економічні зміни у світі характеризуються становленням нової економіки, головною рушійною силою якої є ЗНАННЯ, тобто постіндустріальне суспільство - це суспільство ЗНАННЯ. Джерелом інновацій є наукові дослідження та розробки; зростання ВВП визначається успіхами в галузі знань.

Таким чином, у розвинутих країнах найважливішим активом є не матеріально відчутні ресурси (товари, сировина, робоча сила, устаткування, машини, механізми), а щось невловиме - інтелект, інформація, знання, компетентність (70 відсотків). На створення такого активу цілеспрямовано працює колектив Національного університету водного господарства, факультет менеджменту і, зокрема, очолювана мною кафедра. Я переконаний: ключ до успіху - інноваційний “поштовх”. Завершуючи розмову, зазначу, що нинішня криза - це криза цінностей, яка змушує людей переглянути пріоритети, якими вони керуються в житті. Будьмо оптимістами, згадуючи слова американського мільйонера Харві Маккея: “Якщо життя штовхає і б’є тебе - хай це буде тільки вперед!”.

КОЖУШКО Леонід Федорович - доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри менеджменту НУВГП, член Науково-методичної комісії з менеджменту та адміністрування при МОНМС України, член Експертної ради ДАК України з менеджменту і торгівлі, експерт ДАК України. Дійсний член Академії будівництва України. Автор понад 270 наукових та науково-педагогічних праць, у тому числі 7 монографій, 8 підручників, 16 авторських свідоцтв, патентів та наукового відкриття.

10.03.2011Спілкувався Олександр ОЛЬХОВИК



Рівне-Ракурс №10 від 10.03.2011p. 
На головну сторінку