№248 від 13.07.2006p. | |
Передплатний індекс: 23429 Тел. +38(0362) 623131, (098)0565477 |
#Про наболіле
Жахливий стан теплопостачання, особливо у віддалених районах, абсолютно нелогічні дії монополій, нехтування чиновниками всіх рангів конституційних прав громадян не дозволяють мені не висловити свого обурення та не запропонувати, зважаючи на свій 40-річний досвід та набуті знання, варіанти виходу з цього принизливого становища.
(Закінчення. Початок в »РР” №27 від 6 липня)
1. Карфаген повинен бути зруйнований!
Система комунального господарства на чолі з міністерством та комітетами повинна бути не реконструйована, а повністю скасована. Вертикаль управління комунального господарства повинна бути зведена до мінімуму, а в перспективі - замінена приватними структурами або недотаційними місцевими організаціями. Міністерства та комітети можуть реорганізуватися, поки не почнуть заробляти гроші за власні послуги у вигляді впровадження ефективних технологій, проектів, отриманих для освоєння інвестицій і т.п.
Підприємства комуненергії повинні вирішити, чи зможуть вони працювати при дійсно “економічно обґрунтованих тарифах”, які ні в якому випадку не повинні підніматися (крім форс-мажорних обставин), а поступово знижуватися за рахунок зменшення нераціональних затрат і крадіжок, при абсолютно прозорому контролі за ціноутворенням та витратами.
Негайно потрібно скласти реальний план закриття найзатратніших котелень з найбільшими теплотрасами та найстарішим, морально і фізично зношеним обладнанням, з переключенням, по можливості, споживачів на сусідні котельні, переведенням частини будинків на автономне опалення, як загальнобудинкове (до речі, можна робити міні-котельні, що обслуговують 2-4-6 будинків, які компактно розташовані), так і поквартирне опалення.
2. Автономному опаленню у квартирах - зелену вулицю.
Надати всім бажаючим: домкомам, окремим мешканцям, офісам фірм, окремим організаціям можливість замовляти проекти на автономне опалення, і не тільки у Проектреконструкції, що вже створила чергу до 3000 року, а всім проектантам, які мають відповідні ліцензії. Після проведення експертизи замовник повинен знайти відповідну монтажну організацію, що має досвід, дозволи, ліцензії, обов’язково - сервісну службу, яка візьме на себе відповідальність за експлуатацію котлів та СО - умови треба обговорити окремо.
Розпустити всі комісії з надання дозволів на встановлення автономного опалення, які головним своїм завданням вважають не надання дозволів, а, швидше, - навпаки.
Створити комісію з розгляду питань щодо відключення від мереж ЦО і ГОП, що повинна працювати не як дозвільна, а з функціями контролю за правильністю застосування існуючих норм та правил. До речі, згідно із ДБН В.2-20-2001 п.6.27 та п. 6.34 (цитую дослівно): “Для опалення приміщень житлових будинків висотою до 10 поверхів включно допускається передбачити газові каміни, конвектори, калорифери та інші типи опалювального газового обладнання заводського виготовлення з відводом продуктів згорання через зовнішню стіну будинку (за схемою, передбаченою заводом-виробником…)”. Це норми існуючого закону України, оскільки ДБН є законом. У відповідь на те, що міністри та десятки їх заступників понаписували на прохання місцевих переляканих комунальників сотні листів, що суперечать усім законам, у яких рекомендують “ не дозволяти”, наведу цитату з листа Мінюсту України №24-45-303: “…у відповідь на лист Асоціації інженерів енергоефективних технологій України №104/03 від 23.03.2004р. щодо призупинення дії загальнодержавних актів. …Листи не є нормативно-правовими актами та не повинні містити нових правових норм. Листи мають лише роз’яснювальний та рекомендаційний характер…” Тобто, всі листи можна почитати, збагатити свій світогляд, а діяти необхідно згідно із законом, а саме - ДБН, де все чітко та зрозуміло, тобто, дозволено! Встановлення автономного опалення у 5-поверхівках не повинно викликати труднощів, а у 10-поверхівках - можна відводити продукти згоряння через зовнішні стіни.
Аргументи, які висловлюють супротивники АО, просто смішні. Наприклад, про потрапляння чадного газу через вікна до сусідів під час викиду через стіну продуктів згоряння з турбо-котлів. Хоча дехто із “спеціалістів” заявляє, що вже з’являються новітні котли, які “видувають” цю отруту на декілька метрів.
Але ж треба знати, що проблема криється зовсім не у “видуванні”, хай і на 10 метрів, продуктів згоряння, а у концентрації шкідливих речовин у цих продуктах. Просто у сучасних котлах нормативами передбачена настільки низька їх концентрація, що ніякої шкоди сусідам завдати не може, на відміну від чаду газової плити, що у 100 разів перевищує нормативну. А коли ми вмикаємо газову духовку для компенсації вічного недогріву - то можемо вчадіти за декілька хвилин.
І останнє, щоб не було сумнівів. Німеччина випускає турбо-котли і дозволяє їх встановлювати у багатоповерхових будинках. Невже ми переплюнули Німеччину за екологічними вимогами?
Єдиний серйозний закид проти АО - це розбалансованість системи опалення в цілому будинку. Припустивши, що вже дуже давно ніякої збалансованості у цих системах немає, як і не було з самого початку, заради справедливості визнаю: дійсно, збалансовувати треба. І це робиться дуже просто. Хоче людина зробити у себе АО - будь ласка - варто лише передбачити для неї у техумовах регулювання його стояків.
3. Всім підприємствам – міні-котельні.
Це гасло вже давно втілене в життя. Зараз ви майже не знайдете більш-менш пристойної фірми, яка не мала б своєї котельні. І ця тенденція повинна підтримуватися на всіх рівнях. Поступово всі підприємства мають перейти на сучасні автоматизовані котельні з мінімумом теплотрас та максимумом економії палива. А комуенергії це дасть можливість закрити ще декілька монстрів, які пожирають без усілякої користі величезні бюджетні кошти.
4. Спершу - елементарний порядок, а потім - енергоефективні технології.
Свого часу під гаслом “збережемо енергію разом” було створено комітет із енергозбереження, і виділені чималі кошти, що традиційно зникли у звичному тумані. Відразу хотілося зробити стрибок до європейського рівня. Впровадити застосування сонячної, вітрової, гідро та іншої енергетики. Енергії припливів, теплоти землі - і все одразу. Як завжди, стрибок через прірву у 5 років закінчився глибоко у …
Разом із тим, показуть приклади отримання простим фермером газу з лайна, роботи котлів на соломі, гідроелектростанцій на сільських рівчаках, і т. д. і т. п. Найсмішніше те, що ці сюжети один до одного, були на екранах ще 10 років тому.
Тому я вважаю - не треба знову наступати на граблі і зопалу застосовувати найефективніші і, як правило, найдорожчі системи опалення та котельні. Ні, хто має кошти, будь ласка, я і сам з величезним задоволенням виконаю будь-яке замовлення із впровадження найсучасніших та найефективніших технологій, що, до речі, постійно і робиться, але не за бюджетні кошти. А бюджетні кошти ще як мінімум два-три роки треба направляти тільки на приведення до хоча б мінімально задовільного стану тих котелень у районах, про які я розповідав вище. Ефект буде набагато більшим, тому що там без зайвих витрат можна підняти ККД з 30-50 до 80-90 відсотків, а якщо модернізувати котельню, що працює задовільно, тобто з ККД 80-85 відсотків, замінивши її обладнання на суперсучасне та добре, ви не отримаєте більше, ніж 5-10 відсотків економії. Порівняйте, що краще - отримати економію 40-50 відсотків чи 5-10?
На жаль, формат газети не дозволяє описати повну картину кризового стану галузі та шляхів виходу з нього. Тому я просто називаю нагальні проблеми, що заслуговують на увагу. Отже:
5. Використання твердого палива. Нові технології. Спалювати торф у котлах чи продавати за кордон набагато дорожче.
6. Використання для опалення електроенергії, як найбільш перспективного виду енергії у Рівненській області.
7. Впровадження реальної конкуренції в освоєнні бюджетних коштів у сфері опалення, в т. ч. і у проектуванні.
8. Створення аналітично дорадчого органу на громадських засадах у складі науковців, проектантів, практиків, не допустивши туди жодного чиновника для надання рекомендацій стосовно рішень, що приймаються з приводу бюджетних коштів.
9. Здачу в експлуатацію всіх теплогенеруючих об’єктів проводити тільки з обов’язковими замірами газоаналізаторами: як у квартирах, так і у ТЕЦ.
І, насамкінець, хочу підкреслити, що деякі положення цієї статті відразу можуть здатися полемічними - я готовий відповісти на будь-які запитання та взяти участь у дискусії, але головні висновки вважаю беззаперечними, і такими, що потребують найшвидшого впровадження.
13.07.2006 | Михайло ФЕЙШТЕР, засновник та директор ПФ “Фарт-Сервіс”, член УСПП і МАТЕК,ТПП та ін. |
Пропрацювавши багато років у комунальній системі, я чудово знаю, яка це чорна та невдячна робота, тому не звинувачую жодного працівника системи ЖКГ (крім кабінетних чиновників).
Рівне-Ракурс №10 від 13.07.2006p. На головну сторінку |