№644 від 20.02.2014p. | |
Передплатний індекс: 23429 Тел. +38(0362) 623131, (098)0565477 |
#Нове в законодавстві
Питання реєстрації майнових прав на нерухоме майно регулюється Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень " (далі "Закон про реєстрацію"), постановою Кабінету міністрів "Про затвердження порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і порядком надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно " від 22.06.2011 № 703 (надалі " Постанова № 703") та іншими нормативноправовими актами. З 01.01.2014 року набрали чинності зміни ст. 15 "Закону про реєстрацію", згідно з якими змінилися терміни державної реєстрації майнових прав на нерухоме майно.
З 12.02.2014 року " Постанова № 703" втрачає чинність у зв’язку з набранням чинності постанови Кабінету міністрів № 868 "Про затвердження порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно" від 17.10.2013 (надалі "Постанова № 868").
З набранням чинності "Постанови № 868" у заявника, крім нині існуючої можливості подачі документів в реєстраційну службу, з’явився альтернативний варіант відправки поштою або кур'єрською службою документів, необхідних для реєстрації.
Важливим нововведенням є те, що, у разі відсутності інформації в Державному реєстрі прав, можна буде використовувати інформацію з реєстрів, які діяли до 01.01.2013 року. Відповідно до раніше діючої "Постанови № 703", процедура отримання витягу з Державного реєстру прав щодо об’єктів нерухомості, інформація про які містилася в Реєстрі прав власності, Єдиному реєстрі заборон відчуження об’єктів нерухомого майна та/або Державному реєстрі іпотек, виглядала наступним чином: заявник подавав заяву про видачу витягу та інші документи державному реєстратору; державний реєстратор видавав витяг з рішенням про відмову в наданні інформації з причин її відсутності в Державному реєстрі прав і рекомендував заявнику звернутися до органів державної реєстрації прав із заявою про державну реєстрацію прав; заявник подавав державному реєстратору заяву про реєстрацію прав, про видачу витягу, а також інші необхідні документи; державний реєстратор здійснював реєстрацію і видавав витяг. Таким чином, тривала процедура "перенесення" інформації з попередніх реєстрів, по суті, була покладена "на плечі" правовласників. "Постанова № 868" вирішила цю проблему, яка була невиправданою перешкодою для правовласників на ринку обігу нерухомості. Відтепер у разі наявності інформації в раніше діючих реєстрах державний реєстратор оформляє інформаційну довідку у двох примірниках, один з яких докладає до облікової справи, а другий до витягу або інформаційної довідки. У разі наявності записів на паперовому носії (реєстрові книги та реєстраційні справи) реєстратор оформляє виписки з такого носія у двох примірниках, один з яких докладає до облікової справи, а другий до витягу або інформаційної довідки з Державного реєстру прав у строк, що не перевищує 3х робочих днів з моменту отримання заяви (запиту).
Також "Постановою № 868" значно спрощено порядок отримання свідоцтва про право власності на зміну загублених, пошкоджених, зіпсованих правовстановлюючих документів. "Постанова № 703" не містила прямої норми, на підставі якої в такому випадку можна було зареєструвати право власності та видати правовстановлюючий документ. Відтепер такий пропуск заповнений. Пункт 45 "Постанови № 868" містить вичерпний перелік документів, який подається для проведення державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою, реєстрація якої проведена до 1 січня 2013 року, у зв’язку з втратою, пошкодженням або псуванням державного акта на право постійного користування земельною ділянкою. Пункт 48 "Постанови № 868" включає в себе вичерпний перелік документів, які подаються для проведення державної реєстрації права власності на нерухоме майно, реєстрація якого проведена до 1 січня 2013 року, у зв'язку з втратою, пошкодженням або псуванням свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого органом місцевого самоврядування або місцевою держадміністрацією, державного акта про право приватної власності на землю, державного акта про право власності на землю, державного акта про право власності на земельну ділянку.
"Постановою № 868" врегульована процедура реєстрації права державної або комунальної власності з видачею свідоцтва на об’єкт державної або комунальної власності, будівництво якого завершилося, і право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 року, за відсутності документа, що підтверджує виникнення права державної чи комунальної власності.
Що стосується реєстрації права власності, то основні зміни торкнулися первинних правонабувачів, у той час як процедура реєстрації для вторинних правонабувачів істотно не змінилася. При первинній реєстрації права власності на об’єкт, будівництво якого здійснювалося із залученням коштів фізичних та юридичних осіб, або ж в результаті діяльності кооперативу, заявником (зацікавленою особою) є інвестор (особа, яка набула майнові права) або член кооперативу. Якщо завершення будівництва та державна реєстрація прав на такі об’єкти здійснюється після 01.01.2013 року заявником є замовник будівництва або, відповідно, кооператив. Для кожного заявника в такому випадку "Постановою № 868" чітко встановлений "удосконалений" перелік документів (наприклад, якщо заявником є інвестор, то чітко встановлено, що подаються завірені замовником будівництва копії документа, що посвідчує права на земельну ділянку, в разі реконструкції права на об’єкт до реконструкції, про прийняття об’єкта в експлуатацію, про присвоєння об’єкту адреси). При реєстрації права власності член кооперативу подає довідку кооперативу про членство і про оплату членського внеску в повному обсязі, технічний паспорт (список членів кооперативу, документи на землю, про прийняття в експлуатацію, про присвоєння адреси подавати не треба). Крім того, для індивідуальних (садибних) житлових будинків, садового, дачного будиночка, господарської (присадибної) будівлі та споруди, прибудови до них, побудованих до 5 серпня 1992 року, документом, що засвідчує прийняття в експлуатацію, є технічний паспорт. Також при реєстрації у зв’язку з переведенням об’єкта з житлового в нежитловий відтепер не потрібно подавати рішення компетентного органу про таке переведення.
Таким чином, зміни в процедурі реєстрації повинні спростити як порядок реєстрації права власності для первинних правонабувачів, порядок отримання правовстановлюючих документів, так і процедуру отримання витягу з державного реєстру прав.
Агентства нерухомості Рівного - члени Асоціації фахівців з нерухомості України
АН “Фортуна плюс”
АН “Манхеттен”
АН “Гід Ріелті”
АН “Квадратний метр”
АН “Простір”
АН “Ваша Оселя”
АН “Прем`єр”
АН “Галерея нерухомості”
АН “Абсолют”
АН “Цитадель”
АН “Партнер”
АН “Ренесанс”
АН “Атлас Україна”
АН “Борислава”
АН “Західінвестріелт”
АН “Еталон”
АН “Кадет СВС”
АН “Кварталъ”
АН “Перша комерційна агенція”
АН “Партнер”
АН “Земля Приват Інформ”
АН “Онікс”
АН “Челсі”
Рівненське регіональне відділення АФНУ
33000, м. Рівне, вул. Набережна, 14;
Тел.: (0362) 64-37-71, 64-37-72, моб. (050) 674-68-07
20.02.2014 |
Рівне-Ракурс №10 від 20.02.2014p. На головну сторінку |