№683 від 20.11.2014p. | |
Передплатний індекс: 23429 Тел. +38(0362) 623131, (098)0565477 |
#Думка
Після засідання бюджетної комісії Рівненської міської ради ми попросили висловити своє бачення майбутнього бюджетоутворення в обласному центрі голову комісії депутата Рівненської міської ради Віталія Першогубу.
- Кожна країна має свою бюджетну культуру. Справді, є багато країн, де діє саме така система розподілу зібраних коштів. Однак, наскільки вона спрацює саме в Україні – питання дискусійне.
Наведу такий приклад. В Європі та США кожний громадянин сам платить за себе податок із заробітної платні. Це цілком нормальна практика, але в нас така схема не спрацює, і тому держава виплату цього податку покладає на роботодавців, бо їх простіше проконтролювати та змусити платити.
Інший приклад: більшість великих компаній зареєстровані в столиці і платять податки саме там, але працюють по всій державі. Тобто рівнянин, заправивши машину на АЗС якоїсь відомої торгівельної марки, автоматично дає надходження, з яких податки будуть сплачені в Києві.
Або ж наша Рівненська АЕС, яка є структурним підрозділом “Енергоатому”, зареєстрованого в столиці, і усі прибутки від продажу електроенергії там і залишаються. Таких прикладів можна навести сотні. Цей наш феномен потрібно розуміти, коли ми обговорюємо зміну самої системи формування бюджетів різних рівнів.
- Віталію Леонтійовичу, яка схема формування міського бюджету, на Вашу думку, є найоптимальнішою?
- Це складне питання. В першу чергу через те, що на міському бюджеті лежить величезне навантаження у вигляді так званих делегованих повноважень. Тобто, держава зобов’язує нас утримувати освітні та медичні заклади. В теорії вона ж гарантує отримання відповідних коштів. Чому в теорії, бо якщо ще в 2006-2007 роках ми отримували усю необхідну суму, а міський бюджет стабільно перевиконувався, що в свою чергу давало можливість місту більш-менш нормально розвиватися, то останніми роками ситуація невпинно погіршується. Так, у цьому році, для виконання делегованих повноважень, ми недоотримали з державного бюджету тридцять мільйонів гривень. Замістити цю суму в повному обсязі через процедуру “перекидання коштів” з інших статей бюджету просто нереально. Отже, якби центр виконував чітко свої зобов’язання, і нинішня система була б доволі прийнятною, принаймні, на нинішньому етапі.
- Що буде робити міська рада, якщо в наступному році розмір недофінансування складе не тридцять, а триста мільйонів?
- Буде сподіватися, що в таких обсягах недофінансування не буде, хоча ситуація в 2015 році буде значно складнішою ніж у нинішньому році. У випадку різкого зменшення фінансування делегованих повноважень у нас просто не буде іншого вибору, як адекватно зменшувати витрати на утримання об’єктів. Тобто, десь можна об’єднати дві школи в одну, зекономити на утриманні будинку культури, оптимізувати мережу поліклінік. Зрозуміло, що це перспектива невесела, і вона аж ніяк не сподобається рівнянам, але наші можливості дуже і дуже обмежені. Для того, щоб це не сталося вже сьогодні, коли до прийняття нового бюджету є час, ми готуємо Звернення від міської ради до Кабінету Міністрів із вимогою змінити ставлення до фінансових потреб органів місцевого самоврядування. Прийняти його плануємо вже на найближчій сесії Рівненської міської ради.
20.11.2014 | Володимир Конєв |
Рівне-Ракурс №10 від 20.11.2014p. На головну сторінку |