№704 від 27.04.2015p. | |
Передплатний індекс: 23429 Тел. +38(0362) 623131, (098)0565477 |
#Рівненський ЕТЦ застерігає
Для усунення технічних бар’єрів у торгівлі з країнами-членами Світової організації торгівлі Україна взяла на себе зобов’язання до 2012 року реформувати національну систему технічного регулювання, до складу якої входить і державний ринковий нагляд. Перехід до системи державного ринкового нагляду за безпекою продукції, розміщеної на ринку, обумовив розробку та введення в дію технічних регламентів. Відповідно до чинного законодавства, технічний регламент - це закон України або нормативно-правовий акт, прийнятий Урядом, у якому визначено характеристики продукції або пов’язані з нею процеси чи способи виробництва, а також вимоги до послуг, включаючи відповідні положення, дотримання яких є обов’язковим. Він може також містити вимоги до термінології, позначок, пакування, маркування чи етикетування, які застосовуються до певної продукції, процесу чи способу виробництва.
Технічними регламентами запроваджується процедура підтвердження відповідності для окремих видів продукції, яка може бути небезпечною для життя та здоров’я людей, тварин, рослин, а також майна, після чого видається документ - декларація про відповідність або сертифікат відповідності.
Продукція, стосовно якої нормативно-правовими актами України встановлено обов’язкові вимоги у сфері забезпечення безпеки для життя, здоров’я споживачів, їх майна, навколишнього природного середовища й передбачено нанесення національного знака відповідності, повинна пройти встановлену процедуру оцінки відповідності. Виробник має право маркувати продукцію національним знаком відповідності за наявності декларації про відповідність та/або сертифіката відповідності, виданих згідно із законодавством.
У нашій країні забороняється реалізація продукції (у тому числі зарубіжного виробництва) без маркування національним знаком відповідності та/або без сертифіката відповідності чи декларації про відповідність. Кабінет Міністрів України уповноважений затверджувати технічні регламенти, якщо їх не затверджено законом, та плани заходів щодо їх застосування.
Державне підприємство “Рівненський експертно-технічний центр Держгірпромнагляду України”, пройшовши тернистий шлях акредитації в НААУ за європейськими стандартами: ДСТУ ISO/ІЕС 17025:2006 Випробувальна лабораторія технічної діагностики та неруйнівного контролю, ДСТУ ISO/ІЕС 17025:2006 Електротехнічна лабораторія, є призначеним Органом з оцінки відповідності по ДСТУ EN 45011 з наступних технічних регламентів:
1. Технічний регламент водогрійних котлів, що працюють на рідкому чи газоподібному паливі.
2. Технічний регламент безпеки обладнання, що працює під тиском.
3. Технічний регламент безпеки простих посудин високого тиску.
4. Технічний регламент пересувного обладнання, що працює під тиском.
5. Технічний регламент приладів, що працюють на газоподібному паливі.
6. Технічний регламент безпеки машин.
7. Технічний регламент ліфтів.
8. Технічний регламент засобів індивідуального захисту.
9. Технічний регламент низьковольтного електричного обладнання.
10. Технічний регламент з електромагнітної сумісності обладнання.
Подача та розгляд заявки на сертифікацію продукції
Для початку робіт по сертифікації в Україні, виробник, чи уповноважена ним особа, яка може подавати заявку на сертифікацію, на основі письмово оформленої довіреності від виробника, повинен подати до Органу з оцінки відповідності заявку на сертифікацію продукції. Одночасно з заявкою до Органу з оцінки відповідності подається пакет документів на продукцію.
Для отримання сертифікату відповідності необхідно:
реєстраційні документи компанії;
заповнена заявка;
контракт зі спеціфікацією;
опис продукції (технічна характеристика, галузь використання, зовнішній вигляд);
товаросупровідні документи (інвойс, накладна рахунок-фактура, CMR та ін.) - для сертифікації партії;
документ, підтверджуючий безпеку/якість продукції (паспорт безпеки, декларація якості виробника).
Якщо товар вітчизняного виробництва, також вимагається:
нормативна чи технічна документація на виготовлену продукцію (ТУ чи ГОСТ);
паспорт та/чи інструція з експлуатації;
договір оренди виробничих площ чи документ, що затверджує право власності;
копіі раніше отриманих сертифікатів відповідності, протоколів досліджень (при наявності).
Адміністративна відповідальність посадових осіб
За вчинення адміністративних правопорушень у галузі стандартизації, якості продукції та сертифікації до посадових осіб підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, власників підприємств чи уповноважених ними осіб, суб’єктів підприємницької діяльності можуть застосовуватися такі види відповідальності:
за введення виробником чи постачальником в обіг продукції (у тому числі імпортної), яка підлягає обов’язковому підтвердженню відповідності, але щодо якої немає сертифіката відповідності або свідоцтва про визнання відповідності чи складеної згідно з вимогами технічного регламенту з підтвердження відповідності декларації про відповідність, а також неправомірне застосування національного знака відповідності - штраф від 51 до 1496 грн. (від 3 до 88 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян);
за випуск (у тому числі з ремонту) або реалізація продукції, яка не відповідає вимогам стандартів, сертифікатів відповідності, норм, правил і зразків (еталонів) щодо якості, комплектності та упаковки (за винятком випадків, передбачених законодавством України) - штраф у розмірі від 51 до 1496 грн. (від 3 до 88 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян);
за випуск у продаж нестандартної продукції, тобто такої, що не відповідає вимогам стандартів, технічних умов і зразків (еталонів) щодо якості, комплектності та упаковки - штраф у розмірі від 17 до 306 грн. (від 1 до18 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян).
Відповідальність суб’єктів господарювання
Закон України “Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції” встановлює відповідальність суб’єктів господарювання за порушення встановлених технічними регламентами вимог щодо нехарчової продукції та її обігу.
До особи, яка ввела продукцію в обіг або вважається такою, застосовуються штрафні санкції у разі:
1) введення в обіг продукції, що становить серйозний ризик, - у розмірі від 25500 до 51000 грн. (від 1500 до 3000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян), а за повторне протягом 3 років вчинення такого ж порушення, за яке на особу вже було накладено штраф, - у розмірі від 42500 до 85000 грн. (від 2500 до 5000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян);
2) введення в обіг продукції, яка не відповідає встановленим вимогам, у тому числі нанесення національного знака відповідності на продукцію, що не відповідає вимогам технічних регламентів, - у розмірі від 8500 до 25500 грн. (від 500 до 1500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян), а за повторне протягом 3 років вчинення такого ж порушення, за яке на особу вже було накладено штраф, - у розмірі від 1700 до 51000 грн. (від 1000 до 3000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян).
До розповсюджувача такої продукції застосовуються штрафні санкції у разі:
1) розповсюдження продукції, на якій відсутній національний знак відповідності, якщо його нанесення передбачено технічним регламентом, - у розмірі від 2550 до 4250 грн. (від 150 до 250 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян), а за повторне протягом 3 років вчинення такого ж порушення, за яке на особу вже було накладено штраф, - у розмірі від 3400 до 5950 грн. (від 200 до 350 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян);
2) розповсюдження продукції, щодо якої неналежно застосовано національний знак відповідності (крім нанесення національного знака відповідності на продукцію, що не відповідає вимогам технічних регламентів), - у розмірі від 1275 до 2550 грн. (від 75 до 150 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян), а за повторне протягом 3 років вчинення такого ж порушення, за яке на особу вже було накладено штраф, - у розмірі від 1700 до 4250 грн. (від 100 до 250 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян);
3) розповсюдження продукції без декларації про відповідність, якщо згідно з технічним регламентом продукція при її розповсюдженні має супроводжуватися такою декларацією, - у розмірі від 2550 до 4250 грн. (від 150 до 250 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян), а за повторне протягом 3 років вчинення такого ж порушення, за яке на особу вже було накладено штраф, - у розмірі від 3400 до 5950 грн. (від 200 до 350 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян);
4) недотримання умов зберігання продукції, якщо внаслідок цього вона стала такою, що становить серйозний ризик та/або не відповідає встановленим вимогам, - у розмірі від 4250 до 17000 грн. (від 250 до 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян), а за повторне протягом 3 років вчинення такого ж порушення, за яке на особу вже було накладено штраф, - у розмірі від 8500 до 25500 грн. (від 500 до 1500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян).
Кримінальна відповідальність
За умисне введення в обіг (виведення на ринок України) небезпечної продукції, тобто такої, що не відповідає вимогам безпеки, нормативно-правових актів, якщо такі дії вчинені у великих розмірах, передбачена кримінальна відповідальність у вигляді накладення штрафу в розмірі від 1700 до 3400 грн. (від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян) або виправних робіт на строк до 2 років із позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певним видом діяльності на строк до 3 років. При цьому під введенням в обіг (виведенням на ринок України) небезпечної продукції, вчиненим у великих розмірах, слід розуміти введення в обіг продукції, загальна вартість якої перевищує 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (у 2011 р. ця сума становить понад 235250 грн.).
Державне підприємство “Рівненський експертно-технічний центр Держгірпромнагляду України” надає послуги з сертифікації та декларування підприємствам та постачальникам (вітчизняним та інвесторам) усіх форм власності.
Запрошуємо до співпраці!
27.04.2015 | Олег СЕРПУТЬКО, начальник відділу вантажопідіймальних споруд, технічний експерт ДП “Рівненський ЕТЦ” |
Рівне-Ракурс №10 від 27.04.2015p. На головну сторінку |