Piвнe-Paкуpc - просто ЦIКАВА газета №718 від 03.08.2015p.
Передплатний індекс:
23429
Тел. +38(0362) 623131, (098)0565477

#Проблеми і перспективи

Руслан ПОСТОЛОВСЬКИЙ: “Студенти ініціюють – ректорат допомагає”

Руслан ПОСТОЛОВСЬКИЙ: “Студенти ініціюють – ректорат допомагає”

РДГУ приводить нові спеціальності та напрями у повну відповідність до Європейського переліку спеціальностей

Руслан ПОСТОЛОВСЬКИЙ (на фото) втретє очолив Рівненський державний гуманітарний університет після гучних виборів ректора в березні цього року, позначених масовим використанням його опонентами “брудних технологій” проти безперечного фаворита ректорських перегонів. Нині пристрасті в РДГУ вчухли, тож ніщо не відволікає команду Постоловського від планомірної роботи, спрямованої на системне виконання передвиборчих зобов’язань її керманича. Сьогодні в університеті повним ходом іде вступна кампанія, але, оскільки “Рівне-Ракурс” (№ 29, 23 липня ц.р.) присвятив їй окремий матеріал - інтерв’ю з відповідальним секретарем приймальної комісії РДГУ Клавдією Джеджерою, ми цю тему не чіпали. Натомість більше говорили з Русланом Михайловичем про нинішнє життя навчального закладу, про університетське завтра, яке будується за прогресивним законом “Про вищу освіту” і в нових реаліях - маю на увазі прагнення РДГУ до активної роботи в консорціумах європейських університетів.

“Міністерство освіти фінансує не викладача, а передусім студента”

- Руслане Михайловичу, почну наш діалог із закону “Про вищу освіту”. Вже майже рік українські виші живуть по-новому. Які нововведення найбільше вплинуть на розвиток вищої освіти в Україні та Гуманітарного університету зокрема?

- Серед передових нововведень я бачу створення незалежного громадського органу, що наглядатиме за якістю освіти, прозоріші вибори ректорів, дозвіл університетам мати власні рахунки в банках замість казначейства та складати власні навчальні програми. Законодавці також прописали суворішу боротьбу з плагіатом, вирішили остаточно перейти на міжнародну систему вчених ступенів, заохотили дос-

лідницьку діяльність вишів та зменшили навантаження на вик-ладачів і студентів.

Один із фундаментальних принципів, який закон закладає, можна назвати так: “Гроші ідуть за студентом”. Логіка тут проста і переконлива: молода людина, яка збирається вступати в університет, повинна скласти ЗНО. Перед тим, як здавати вступні іспити, вона має написати заяву, де вкаже куди збирається вступати та на які спеціальності. Вона здає іспит, отримує сертифікат і опиняється в топ-позиції. Держава визначає, що має певну кількість коштів та субсидій. Тож молода людина, отримавши добрі результати, має гарантоване фінансування. Таким чином, від кількості студентів, що навчаються у вищому навчальному закладі, буде залежати і кількість викладачів, які будуть реалізовувати навчальний освітній процес, і кількість допоміжного персоналу. Тобто, Міністерство освіти фінансує не викладача або обслуговуючий персонал, а передусім студента.

Це - суттєве нововведення, його реалізація потребуватиме від колективу університету докласти всіх зусиль, щоб надавати якісні освітні послуги і, відповідно, збільшувати контингент студентів або, хоча би, заповнювати встановлений Міносвіти ліцензований обсяг. В умовах демографічної кризи це зробити дуже складно, але в РДГУ відбувається, так би мовити, “перезавантаження”. Адже, йдучи на вибори ректора, я обіцяв і студентам, і професорсько-викладацькому складу кілька пріоритетів, реалізація яких буде кардинально визначати стабільний розвиток Рівненського державного гуманітарного університету.

“Від декларування двосторонніх угод до їх реального виконання”

- Розкажіть, будь ласка, про це докладніше.

- По-перше, це розвиток міжнародного співробітництва - від формального декларування двосторонніх угод до їх реального виконання. Тобто, стажування викладачів, обмін студентами, літні школи, мовні школи, професійні школи, проведення спільних наукових конференцій. Виконання - і це дуже важливо - спільних освітніх і наукових проектів під отримані гранти Європейського Союзу та США.

Буквально на тому тижні група представників РДГУ побувала у Польщі, де ми відвідали один із найкращих європейських вишів - Жешувський університет. Ви знаєте, я був глибоко вражений. По-перше, там 28 тисяч студентів. По-друге, дуже гарні аудиторії в нових корпусах - ну, прямо не 21-ше, а 22-ге століття, а як порівняти з Україною - то і 23-тє. А які там лабораторії, який там центр мікроелектроніки та інформатизації!.. Зараз вони відкрили медичний факультет, на його базі йде монтаж медичного обладнання для університетської клініки. Там такі томографи, такі МРТ, що нам подих перехопило… Ректор Жешувського університету поінформував рівненську делегацію, що Європейський Союз дав на розвиток навчального закладу 150 мільйонів євро, майже стільки ж дала і держава. Це називається “децентралізація вищої освіти по-польськи”. А в нас - скорочення за скороченням, закриття та об’єднання ВНЗ.

Але повернімося до теми. Реалізуючи принцип Міносвіти “Гроші йдуть за студентом”, я започаткував запровадження в університеті системи громадської активності молоді - “Ініціатива від студента”. Перші кроки в цьому напрямі вже зроблені. Підписано угоду про партнерство та співпрацю “ВНЗ ХХІІ століття” нашого університету із Жешувським університетом. До розробки програми співробітництва та механізмів її реалізації чи не вперше долучилася студентська рада РДГУ, а її голова була присутньою при підписанні основної угоди та взяла участь у підготовці програми студентської співпраці. Працюючи за принципом “Студенти ініціюють - ректорат допомагає”, студенти університету намітили план стажувань, програму навчання “Подвійний диплом”, а також проведення студентського форуму (циклічного), літніх шкіл тощо.

“Широка інформатизація університету, починаючи з навчального процесу”

- Специфіка багатьох спеціальностей в університеті вимагає відповідного інформаційного забезпечення. Які є позитивні зрушення в цьому плані?

- Широка інформатизація університету, починаючи з навчального процесу, передбачає створення мережі Wi-Fi на території всього університетського містечка і тих корпусів, які знаходяться в інших місцях, для того, щоб студент міг вільно обмінюватись інформаційними потоками. А це - облаштування IP-боксів, які на сьогоднішній день у дуже популярні у провідних університетах світу. Аби студент не переживав, що там завтра зміниться розклад, аби він міг у цьому IP-боксі дістати будь-яку інформацію - про розклад, про консультацію викладача та в якій аудиторії він її проводить, про свій середній бал на сьогоднішній день у журналі тощо. По суті, це електронний документообіг, що дуже важливо в наш час. Мережа буде працювати таким чином, що наказ від ректора до функціонерів усіх кафедр буде доходити за лічені хвилини.

Далі - перехід на дистанційну форму навчання із заочної. Тобто, будуть створюватися віддалені центри у регіонах або віддалених куточках нашої області, де є 50 і більше студентів. Для того, щоб людина не їхала на консультацію до Рівного, не витрачала час і кошти, там будуть організовані центри проведення в он-лайні тестування, навчання, навіть екзаменаційних сесій, консультування тощо.

Студентське самоврядування РДГУ ініціювало створення сучасного університетського веб-сайту з відповідним розгалуженням на популярні соціальні мережі. Завдяки новому сайту, який уже працює в тестовому режимі, йде обмін інформацією між студентом та адміністрацією університету, між адміністрацією, студентом і роботодавцем. Цю корисну справу фінансово підтримав народний депутат України Василь Яніцький. Днями він подарував нам роутери, що дозволить забезпечити надійний і безперебійний доступ до Інтернету всім підрозділам РДГУ. З Василем Петровичем в університету попереду дуже багато цікавих проектів. Ми хочемо попросити пана Яніцького прочитати в РДГУ цикл лекцій про законотворчість нашої держави - як заступнику голови Комітету Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя йому ця тема дуже близька.

“Щоб наші студенти могли отримувати подвійний диплом безперешкодно”

- Ви вже не раз наголошували на важливості організації в РДГУ навчання іноземних громадян. Будь ласка, конкретизуйте Ваші очікування, пов’язані з новою сторінкою в історії навчального закладу.

- Дійсно, ми започатковуємо підготовку іноземних громадян в нашому навчальному закладі. 24 липня Державна атестаційна комісія Міністерства освіти і науки своїм рішенням надала університету право здійснювати набір на навчання іноземних громадян за всіма акредитованими в РДГУ напрямами підготовки та спеціальностями. Сподіваюся, що через декілька років ми вийдемо на 200-300 іноземних громадян, які вже цікавляться навчанням на спеціальностях університету і дуже активно, треба підкреслити, цікавляться навчанням в аспірантурі РДГУ. Звичайно, коли піде фінансування від навчання іноземних громадян та студентів-контрактників, яких ми очікуємо більше, ніж торік, нам простіше буде вирішувати питання модернізації навчально-матеріальної бази та переформатування структури університету. Ми проведемо таку структуризацію навчального закладу, яка дозволить деякі факультети укрупнити в інститути, деякі інститути модернізувати, об’єднати кафедри - одним словом, зробити все те, чого вимагає від нас затверджений уже Кабінетом міністрів новий перелік спеціальностей, який вступить у дію з 1 вересня 2016 року. Нова структура буде форматизована під укрупнені спеціальності та укрупнені напрями підготовки, а кількість студентів визначатиме наявність і кафедр, і факультетів, і інститутів, і обслуговуючого персоналу, і все інше.

Наступного року в університеті будуть відкриватися нові спеціальності, нові напрямки. Запрошуємо випускників шкіл і коледжів слідкувати за анонсуванням їх на нашому новому сайті. РДГУ приводить нові спеціальності та напрями у повну відповідність до Європейського переліку спеціальностей з тим, щоб наші студенти могли отримувати подвійний диплом безперешкодно, без доздавання будь-яких академічних заборгованостей тощо. Попереду багато роботи, але наша команда і весь колектив університету впевнені: шлях обрано правильний.

03.08.2015Спілкувався Олесь ДУБОВИК



Рівне-Ракурс №10 від 03.08.2015p. 
На головну сторінку