№271 від 22.12.2006p. | |
Передплатний індекс: 23429 Тел. +38(0362) 623131, (098)0565477 |
#Доручіть це професіоналам!
Щоб роздивитися, що робиться всередині залізобетонної опори, визначити, наскільки пошкоджена іржею металева труба нафтопроводу, оцінити, чи надійно приварений кронштейн до основного металу рами автомобіля, не потрібно кликати Девіда Коперфільда або розрізати труби чи свердлити бетон. “Побачити” приховані дефекти тієї чи іншої конструкції, машини або механізму можна за допомогою методів неруйнівного контролю.
У цьому вам допоможуть фахівці відділу дефектоскопії лабораторії технічної діагностики і неруйнівного контролю (ТДіНК) державного підприємства “Рівненський експертно-технічний центр”.
Знання, досвід, техніка - головна зброя фахівців
Випробуванням об’єктів із використанням фізичних методів контролю, які не порушують властивостей об’єкта та його придатності за призначенням, займаються працівники відділу. Для цього існують кілька основних методів: радіаційний, ультразвуковий, магнітний, візуально-оптичний та капілярний. Кожен із них має свої переваги і, відповідно до особливостей методу, застосовується у різних галузях техніки. Та всі ці методи об’єднує головна перевага: використовуючи спеціальні прилади неруйнівного контролю для проведення експертизи, не потрібно на тривалий час зупиняти виробництво, розбирати складні конструкції, демонтувати котли тощо. Деякі приховані дефекти взагалі неможливо побачити без застосування спеціального обладнання, яке мають на своєму озброєнні працівники лабораторії ТДіНК.
Найчастіше послугами лабораторії користуються для перевірки надійності енергетичного обладнання (котлів, посудин, трубопроводів пари та гарячої води), машин, механізмів, трубопроводів систем газопостачання, резервуарів, металоконструкцій, вантажопідіймальних механізмів: адже регулярно обстежувати такі системи і механізми необхідно задля їх безпечної експлуатації.
Досконале знання технічної і нормативної документації, забезпеченість фахівців лабораторії технічної діагностики і неруйнівного контролю РТЕЦ професійною періодикою та їхня участь у науково-практичних конференціях і виставках, організованих Українським товариством ТДіНК, - це, так би мовити, теоретична складова, на якій базується якісна робота цього структурного підрозділу РЕТЦ. Вона підкріплена матеріальною складовою: приладами і матеріалами для проведення неруйнівного контролю. Отже, звернувшись до лабораторії ТДіНК, ви отримаєте професійне виконання як робіт із вхідного контролю продукції, так і технічної експертизи на об’єктах теплової та промислової енергетики, хімії та нафтохімії.
Продіагностувати вантажопідйомний механізм, металеві та будівельні конструкції у виробничих або складських підрозділах підприємства, на будівельному майданчику, перевірити трубопровід, обладнання котельні тощо - все це у компетенції атестованого персоналу відділу. Спеціальні прилади дозволяють з однаковим успіхом виконувати роботи з неруйнівного контролю як на об’єктах, що знаходяться в експлуатації, так і на об’єктах, які перебувають у процесі виготовлення - наприклад, резервуари, мости, металоконструкції.
"Доктор, що зі мною?"
Якби машини вміли говорити, таке запитання лунало б дуже і дуже часто у цехах та котельнях, на електричних підстанціях і трубопроводах. Основна частина промислових підприємств області користується механізмами та енергетичним обладнанням, що введене в експлуатацію до 1990 року. Відповідно, гарантійний термін такого обладнання давно вичерпався. Часто-густо підприємці задешево “модернізують” виробництво, закуповуючи “беушне” імпортне обладнання. Зрозуміло, що перед тим, як купувати такого “залізного коня”, необхідно гарненько “подивитися йому в зуби”. Після ремонту або виготовлення енергетичного обладнання теж незайве пересвідчитися, що роботи були виконані без браку. Тим паче, що обов’язкові норми контролю у процесі виготовлення та оформлення документації перед здачею об’єкта в експлуатацію закладені у відповідних НПАОП та ДНБ.
Де тонко, там і рветься
Найвразливішим місцем мешканців технопарку є зварні шви. Крім невідповідності форм і розмірів зварного шва вимогам ГОСТу, часто трапляються такі дефекти зварювання, як непровар, пори, свищі, не заварені кратери, підрізи, напливи. Ось чому конструкції, при виготовленні чи ремонті яких застосоване зварювання, підлягають стовідсотковому візуально-вимірювальному контролю та інструментальному неруйнівному контролю згідно з обсягами, закладеними конструкторською документацією. Виявити дефекти і встановити ймовірну причину виробникам допоможуть спеціалісти лабораторії. Як свідчить практика, найпоширенішими дефектами у посудинах, що працюють під тиском, є тріщини в основному металі та металі в зонах термічного впливу зварного шва, зварному шві та наплавленому металі.
Металевий рок
“Корозія металу” - у даному контексті це не назва музичного гурту, що грає в стилі “хеві-метал”, а важка хвороба машин і механізмів. Корозійний знос металу енергетичного обладнання відбувається, в основному, через виведення обладнання з експлуатації на значний термін (до кількох років) без необхідної у таких випадках консервації. Подібний випадок стався на Радивилівському овочесушильно-консервному заводі. Паровий котел, випущений у 1984 році, став до ладу у 1988, а вже у 1996 році був виведений з експлуатації. Про консервацію котла не було кому потурбуватися - отож, колектори, барабани, екранні та конвективні труби протягом шести років жадібно точила іржа. Коли у 2002 році завод почав оживати, покликали фахівців лабораторії ТДіНК. Діагноз виявився невтішним: корозійний знос склав близько 50 відсотків. Отже, котел не лише не підлягав подальшій експлуатації, а й був визнаний неремонтопридатним, і спеціалісти лабораторії видали рекомендацію на його списання.
Кипить, вариться, руйнується
“Спляче” обладнання їсть іржа, а от інтенсивно працюючому загрожує накип. Накип відкладається всередині труб, труби перегріваються, деформуються і, врешті-решт, рвуться. Розгледіти цю хворобу на ранній стадії, щоб вчасно провести необхідну профілактику, допоможуть прилади, які бачать крізь стінки труб. Навіть сертифіковані відповідно до ГОСТу партії труб іноді мають заводські дефекти. Такий випадок зафіксований працівниками лабораторії ТДіНК на одному з підприємств-виробників цукру. Тому після ремонту і заміни обладнання не зайвим буде іще раз переконатися у безпеці його подальшої експлуатації.
Не менш важливим є контроль вузлів та агрегатів автомобілів. Уявляєте собі, якої шкоди може наробити на дорозі навантажений БЄЛАЗ, у якого на повній швидкості відривається кронштейн переднього амортизатора або кріплення циліндра гідропідсилювача керма? Це якраз той випадок, про який у міліцейських протоколах пишуть “водій не впорався з керуванням і виїхав на зустрічну смугу руху”. Щоб цього не сталося, потрібно вчасно перевірити стан зварних швів рами автомобіля та інших його вузлів і агрегатів.
* * *
Отже, щоб на Рівненщині не повторилася трагедія московського аквапарку, щоб не злітали у повітря котли та не рвалися труби, не обвалювалися мости і дахи, а поїздки авто- та залізничними шляхами були безпечними, необхідно своєчасно обстежувати споруди і механізми за допомогою методів неруйнівного контролю та виявляти можливі дефекти і відхилення від вимог норматив-ної документації, непомітні людському оку. Це дасть можливість уникнути матеріальної шкоди від аварій, зберегти здоров’я і життя людей.
Рівненський РТЕЦ: м. Рівне, вул. Лермонтова, 7.
Тел/факс: (0362) 26-58-90, e-mail: office@dnop.rovno.ua
22.12.2006 | Валентина ЗАХАРОВА |
Рівне-Ракурс №10 від 22.12.2006p. На головну сторінку |