№1004 від 25.02.2021p. | |
Передплатний індекс: 23429 Тел. +38(0362) 623131, (098)0565477 |
#Чверть віку на ринку
Навіть через майже 30 років незалежності плачевний стан українських автодоріг залишається притчею во язицех. Деякі існують тільки на карті, в реальності ж їздити по них неможливо. Кардинально покращити якість доріг – один із пріоритетів ініційованого Президентом Володимиром Зеленським Національного проекту «Велике будівництво», який стартував у березні 2020 року. Торік за даним проектом у країні оновлено 3900 км доріг державного значення.
Альтернативний спосіб: міцна дорожня основа з місцевого ґрунту
– Сергію Михайловичу, в Україні непропорційно мала частка бюджету йде на місцеві дороги, хоча в нас саме вони завжди були в найгіршому стані. Чи можна, на Вашу думку, прискорити вирішення цієї проблеми?
– Можна, якщо масово впровадити ефективний спосіб дорожнього будівництва – ресайклінг, який передбачає технологію «стабілізації ґрунту» при створенні дорожньої основи: тобто, місцевий ґрунт перемішують із спеціальною стабілізуючою добавкою. Це дозволяє зробити будівництво дешевше (не треба привозити багато каменю), а дороги служать довше. Якщо технологія знайде широке застосування, поліпшиться життя мільйонів українців.
– У чому полягає новий спосіб.
– Дорога складається не тільки з покриття. Під ним – багатошаровий дорожній одяг та земляне полотно, від яких і залежить, наскільки нова дорога буде надійною та як довго вона прослужить. Зазвичай для створення земляного полотна застосовують велику кількість скельних порід, а для створення дорожнього одягу потрібно багато щебеню і піску. Для деяких регіонів це означає сильне подорожчання будівництва через транспортні витрати. Однак, є і альтернативний спосіб будівництва доріг: створення міцної дорожньої основи з місцевого ґрунту. Для цього спочатку зрізується бульдозером верхній шар, потім споруджується земляне полотно (задаються профіль і ухил, робиться водовідведення). Потім у ґрунт дозовано вводиться стабілізуюча добавка. Ґрунти перемішуються з добавкою, зволожуються, а затим ущільнюються за допомогою ґрунтового катка або віброплити і набирають високу міцність, перетворюючись на щось подібне до «цементо-ґрунту». На таку основу все одно потрібно буде укладати щебінь, але його вже потрібно значно менше. Тому новий спосіб дешевше і швидше. А завдяки тому, що ґрунт стає нечутливим до перепадів температур, дороги, побудовані з його застосуванням, служать довше.
– Наскільки це дешевше?
– Як показали перші результати впровадження технології стабілізації ґрунту, вона дозволяє скоротити загальну товщину дорожнього одягу до 30%. В результаті витрата інертних матеріалів (наприклад, щебеню) зменшується на 15-45%, витрати на техніку – в 1,5 –3 рази, а трудовитрати – в 1,5-2 рази. В цілому вартість дороги знижується на 20-40%. На стабілізовану основу можна укладати будь-яке покриття – від полегшеного типу (піщано-щебенева суміш або щебінь) до вдосконаленого (асфальтобетон або цементобетон). До речі, чим далі від об’єкта будівництва знаходяться кам’яні матеріали, тим вигідніше ця технологія, оскільки на місце виконання робіт потрібно буде привезти тільки стабілізуючу добавку.
– Дану технологію можна використовувати тільки при будівництві доріг?
– Технологія підходить фактично для будь-якого будівництва: портові термінали, вертолітні майданчики і злітно-посадочні смуги в аеропортах, основи полотна залізничних колій, полігони побутових відходів, тротуари і парковки, спортмайданчики і стадіони, торгові центри, основи опор ЛЕП. Стабілізацію ґрунту можна (і потрібно!) проводити навіть для укладання тротуарної плитки. Технологія дуже перспективна. По-перше, тому що дорожнє будівництво значно здешевлюється, оскільки знижується потреба в щебені та кам’яних матеріалах. По-друге, в кілька разів виростають темпи будівництва, оскільки потрібно менше технологічних шарів дорожнього одягу. По-третє, якщо укласти зверху захисний шар – наприклад, найдешевший щебінь, то дорога при правильній експлуатації може служити без ремонту кілька десятків років.
Виклик часу: будівництво тисяч кілометрів нових доріг місцевого значення
– В Україні багато автодоріг дороги, побудованих у 60-80 роки минулого століття, зараз у жахливому стані. Через щорічне недофінансування дорожнього господарства знос основних фондів переважної частини транспортної інфраструктури вже перевищує 80-90%. Чи бачите вихід, Сергію Михайловичу?
– Виклик часу: будівництво тисяч кілометрів нових доріг місцевого значення. Без інноваційного прориву у вирішенні цієї проблеми не обійтися. На мою думку, замовникам і підрядникам будівництва доріг потрібно передусім звернути увагу на такі технології та матеріали:
1. Посилення слабких ґрунтів за допомогою щебеневих паль. Нові технології зміцнення ґрунтів дозволяють скоротити термін будівництва одного кілометра полотна з 20 до трьох днів. Собівартість такого будівництва нижче на 40% порівняно з традиційним, витрата палива скорочується в шість разів.
2. Нові види монолітних бетонних форм покриття доріг і дорожньо-мостових споруд. Високий рівень гарантій безпеки і надійності проектованих мостових споруд забезпечується шляхом максимальної уніфікації конструкцій. При влаштуванні гідроізоляції та антикорозійного захисту мостових конструкцій на штучних спорудах використовуються принципово нові матеріали і технології. Вічна проблема міцності дорожнього полотна вирішується за рахунок того, що асфальтобетонні суміші армуються дорожньою геосинтетичною сіткою з поліефіру та скла.
3. Впровадження нових будівельних матеріалів, в тому числі сумішей для укладання нових і ремонту існуючих дорожніх покриттів з новими хімічними властивостями. Пом’якшити асфальтобетон та зробити його більш еластичним в умовах мінусових температур вдається завдяки модифікації бітуму полімерними добавками, що дає пом’якшення в 2-2,5 рази при –20 градусах порівняно зі звичайною бітумною сумішшю. Нові розробки дозволяють боротися із тріщинами дорожнього покриття. Наприклад, в щебенево-пісочну основу поміщають шар із геотекстилю.
4. Застосування екологічних та економічних місцевих матеріалів. Ресурси місцевих дорожньо-будівельних матеріалів, в тому числі отримуваних за рахунок відходів промисловості, практично необмежені. Витрати на їх транспортування, як правило, мінімальні. Золошлакові матеріали здатні підвищити довговічність доріг, що дозволить заощадити на їхньому будівництві до 30% вартості. Такий підхід забезпечить інфраструктуру країни довговічними і надійними автошляхами, оздоровить економіку і поліпшить екологічну ситуацію у промислових регіонах.
Особливий інтерес представляють кам’яні матеріали, які не потребують попередньої обробки, наприклад, дрібнення: природний щебінь, гравій, галька, дресва тощо. При будівництві сільських доріг можуть бути використані гірські породи пониженої міцності – вапняки, піщаники, карбонатні породи – доломіт (з переважним вмістом вуглекислого магнію) та мергелі, що включають до 50% глинистого матеріалу. Піщаники, як і карбонати, широко розповсюджені і можуть стати одним із головних джерел отримання щебеню для дорожнього будівництва.
Підсумовуючи, зауважу, що мої пропозиції будувати сільські дороги з місцевих матеріалів, – це тільки частина величезної кількості напрацювань українських науковців, здатних вже в найближчі роки змінити уявлення про нашу державу як про країну хронічного бездоріжжя.
Україна впевнено взяла курс на відновлення усіх категорій доріг
– Люди в регіонах більше не хочуть жити без доріг, особливо в селах, коли вони щороку після танення снігів виявляються відрізаними від «великої землі». Напевне, об’єднаним територіальним громадам – ОТГ – варто скористатися напрацюваннями відомої на українському ринку компанії «МІСТІМ», які дозволяють будувати сільські сільські дороги простіше, дешевше та швидше.
– У 2021 році Україна впевнено взяла курс на відновлення усіх категорій доріг. Адже уваги вимагають не лише магістральні шляхи, які у 2020 році прокладали високими темпами. В Україні також існує розгалужена мережа місцевих доріг, на будівництво або ремонт яких не будуть залучені великі асфальтобетонні комплекси. Тому їхнім балансоутримувачам – об’єднаним територіальним громадам – необхідно шукати інші рішення і технології. Унікальні добавки до дорожніх бетонів системи «КОМЛЕКС», які виготовляє НВП «МІСТІМ», дають «зелене світло» для зважених рішень. Наша компанія пропонує чіткий план дій як для замовників, так і виконавців дорожніх робіт.
Основою філософії у світовій дорожній сфері є розумний баланс між асфальтобетонним і цементобетонним дорожнім одягом. Так має бути і в Україні. Голова «Укравтодору» Олександр Кубраков, коментуючи прийняття Державної програми будівництва автодоріг з бетонним покриттям на 2021–25 роки, наголошує, що такі дороги не лише довговічні, а й важливі тим, що в них практично немає імпортних матеріалів.
Зробити висновки про високу якість та економічну доцільність цементобетонних доріг допомагають конкретні приклади. Застосувавши технологічні рішення НВП «МІСТІМ» і добавки системи «КОМПЛЕКС» на полімерній основі, рівненський кооператив «Кераміка» своїми силами та за власні кошти провів бетонування доріг і майданчиків для паркування. Минуло понад п’ять років експлуатації, але жодного дефекту в покритті не виявлено, що свідчить про його високу якість. Задоволене співпрацею з НВП «МІСТІМ» і ТОВ «Житомир-Агробудіндустрія».
Користуючись нагодою, сердечно вітаю із 25-річчям ТОВ НВП «МІСТІМ» працівників та ветеранів праці товариства, всіх наших партнерів – колективи будівельних компаній в усіх регіонах країни. Результати нашої спільної роботи завжди на виду – це нове житло і тисячі сімей, які здобули сімейний затишок, це сучасна архітектура наших міст, це нові дороги та промислові об’єкти, це розвиток нашої України.
Спілкувався Олександр ОЛЬХОВИК
25.02.2021 | Компанія НВП «МІСТІМ» м. Рівне, вул. Курчатова, 18-і, 33018; тел.: (0362) 63-66-14, моб. (050) 339-24-20; nvpmistim@gmail.com; www.mistim.com.ua |
Рівне-Ракурс №10 від 25.02.2021p. На головну сторінку |