№1038 від 21.10.2021p. | |
Передплатний індекс: 23429 Тел. +38(0362) 623131, (098)0565477 |
Сьогодні питання тарифів – це ТОП-тема обговорень. Щоб розібратися у всіх нюансах цього питання, ми вирішили поспілкуватися з начальницею відділу тарифної політики управління економіки міста Наталею Глазковою.
На мою думку, такого бути не може, і розмова про стару ціну не відповідає підтверджувальним документам, які знаходяться у матеріалах справи. Ціна повинна бути економічно обґрунтованою і такою, яка відповідає вимогам законодавства в частині витрат, які стосуються цих послуг. Має бути обґрунтування і калькуляція витрат до надання послуг по видах ліцензованої діяльності. Ціна може не подобатися, але має забезпечувати якісну послугу.
18 жовтня в приміщенні Рівненської ОДА відбулася зустріч керівників ОСББ, чиновників облдержадміністрації та представників міської влади, були народні депутати – говорили про тарифи і ціни на газ, як однієї з важливих складових ціни на тепло. Газ подорожчав чи ні? Бо на цій нараді одні говорили, що газ подорожчав, інші – що залишилась стара ціна як і була, і були навіть такі обласні чиновники, котрі казали, що газ подешевшав. Рівняни, напевне, й самі знають відповідь, але хочеться почути все зі слів фахівця. Скажіть, газ подорожчав чи ні?
На цій нараді, про яку Ви згадали, обговорювали тарифи для потреб населення. Хоча, насправді газ подорожчав для усіх категорій споживачів. Якщо ми говоримо про ТОВ “Рівнетеплоенерго”, коли ми розпочинали свою роботу по розрахунках і проводили відповідний аналіз показників між встановленим тарифом і тим, який ми пропонували до обговорення, то ми з’ясували наступне: по затвердженому тарифу згідно з постановою Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг з питань регулювання енергетики та комунальних послуг від 30.11.2020 № 2255, але який не застосовувався для потреб населення, ми стверджуємо, що відбулася зміна вартості природного газу. Такі тарифи не враховували фактичні ціни на газ на сьогодні. Для населення у тепловій енергії у тарифах, затверджених НКРЕКП закладена ціна 5375,37 грн/тис.куб.м (без ПДВ), а її зростання згідно Меморандуму зафіксовано до 6183,33 грн/тис.куб.м (без ПДВ). Як ми бачимо зростання ціни вже складає 15,1?%. Де ми тут бачимо стару ціну? Наголошую, що для населення цифра 6183,33 грн/тис.куб.м (без ПДВ) це ще не кінцева ціна на газ, бо до цієї ціни ще треба додати ціну на послуги із транспортування природного газу – тут відбулося подорожчання на 10?% – з 124,16 до 136,58 грн/тис.куб.м (без ПДВ). І ще до цієї ціни слід додати ціну тарифу з розподілу природного газу – тут подорожчання складає 131,6?%. В діючих тарифах ТОВ “Рівнетеплоенерго” врахована послуга з розподілу природного газу 725,50 грн/тис.куб.м (без ПДВ), натомість діюча така ціна становить 1680,00 грн/тис.куб.м (без ПДВ). Твердження про те, що ціна не змінилася, м’яко кажучи, є неправдою. Газ подорожчав суттєво. Я оперую твердими цифрами, які є в підтверджувальних документах.
Це все те саме, якби Вам казали, що ціна долара не змінилася: долар як і був по вісім гривень так і лишився, просто за його транспортування ще треба заплатити двадцять гривень?
Майже так (сміється – Авт), просто у Вашому жарті додатково і долар, і його транспортування подорожчало.
Давайте поговоримо про структуру тарифу, з чого він складається і яке місце там займає у ньому газ?
Якщо говорити про те, з чого складається тариф на теплову енергію, то найвагомішим показником у виробничій собівартості, який відноситься до прямих матеріальних витрат є “Паливо”. Розрахунок йде відповідно до підтверджувальних документів і цим документом найперше є договір про постачання природного газу, який укладений в установленому порядку з ТОВ “Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдінг”, предметом цього договору є постачання газу – постачальник зобов’язується поставити газ, а замовник газ прийняти та оплатити на умовах договору, тут визначені обсяги і тут є ціна в розділі 4 договору. Це ціна газу, плюс тариф на послуги з транспортування, плюс ПДВ за ставкою 20?%. А послуга з розподілу природного газу, яка також входить в елемент собівартості палива, вона вираховується на підставі іншого публічного договору розподілу природного газу, укладеного з місцевим оператором газорозподільної системи АТ “Рівнегаз”.
Що є ще в структурі тарифу, що ще туди входить, крім палива?
До прямих матеріальних витрат виробничу собівартість теплової енергії складає також і електроенергія. Звертаю увагу, що у тарифі врахована ціна електроенергії не як для населення, для котрого ціна останнім часом не змінювалася, а мова йде про електроенергію для потреб виробництва – а тут також відбувся ріст на 15,9?%. Крім того зросла ще одна складова прямих матеріальних витрат – вода для технологічних потреб і водовідведення, тут відбулося подорожчання на 14,3?%, все підтверджено договорами. Оскільки це виробничий процес, то є витрати також щодо інших складових – запасних частин, інших матеріальних ресурсів тощо. Питома вага прямих матеріальних витрат становить 58,0?%. До цього слід додати складову “заробітна плата працівників” 15,0?%, до зарплати маємо застосувати витрати на єдиний соціальний внесок – ЄСВ, плюс амортизація. Також орендна плата – це витрати які несе товариство відповідно до договору оренди цілісного майнового комплексу, про це відомо публічно і затверджено рішенням сесії, сюди також входять інші витрати, які підприємство несе і має підстави їх включити до тарифу.
На оцій нараді в ОДА якось зневажливо сказали про Вас фахівців міської ради, що нібито дві людини за два-три дні як-небудь порахували і принесли на затвердження нібито якусь дурницю. А от в ОДА нібито набагато мудріші. Це взагалі етично, коли про професіоналів таке говорять? Розкажіть більше про оцю вашу роботу, скільки це займає часу і сил? Якщо фахівці роблять розрахунки, яке має значення де вони працюють, в державній адміністрації чи Рівненській міській раді, що це за дискримінація?
Щоб відповісти на це запитання треба розуміти ст.19 Конституції України. Ми, як посадові органу місцевого самоврядування, діємо по закону. На нараді в ОДА замість того, щоб почати доповідь фахівців різних сторін і надати їм можливість обмінятися аргументами все було зрежисовано так, що на початку виступили посадові особи ОДА, нам слова для відповіді одразу не дали, а далі політики говорили більше двох годин. Лише наприкінці ми мали коротку доповідь. Наприкінці, всі були втомлені і вже чекали коли це скінчиться. Висновок такий: ця нарада була політична, а не тарифна чи економічна, державних чиновників чесні цифри не цікавили. Всього дійсно є дві штатні одиниці тарифного відділу. І я щиро дякую цьому спеціалісту та усім іншим за роботу. Величезну об’ємну роботу виконали працівники ТОВ «Рівнетеплоенерго», які також працювали і здійснювали підготовку необхідних розрахунків. Ми два місяці працювали разом з начальником управління економіки міста, профільним заступником міського голови, секретерем міської ради, міським головою, щоб вивчити всі ці документи і зробити точні розрахунки. Ми обговорювали ці дані з депутатами Рівненської міської ради та зі членами виконавчого комітету. Ми виконали власний обов‘язок, передбачений законом. І як нашу роботу оцінила обласна влада?
Якщо брати складові тарифу за минулий опалювальний сезон і теперішній, як змінилися частки елементів в тарифі і які їхні значення? Як змінилася частка палива чи прибутку підприємства, частка податку, зарплати? Що можна сказати про структури тарифів якщо порівняти дві діаграми?
Ось є дві діаграми: в затвердженому тарифі НКРЕКП всього матеріальних витрат 57?%, в тарифі ТОВ “Рівнетеплоенерго”, який встановлював виконком, всього матеріальних витрат 58?%. Пропорція по всіх складових дотримана, але врахований об’єктивний ріст цін. Міська рада не вигадує цих документів, це називається “з незалежних причин для ліцензіата” – об’єктивне зростання цін і т. д. Звинувачення нас зі сторони губернатора в помилковому нарахуванні тарифу безпідставне. Щодо прибутку, то він має відповідати інвестиційній програмі, що затверджена сесією міськради, є інвестиційний план. Наша мета була, аби в Рівному йшла реконструкція котельні коли це необхідно, заміна вузла обліку, пошук технічних рішень і т. д. – тому в прибуток включена лише інвестиційна програма, податок на прибуток. Так формується планований прибуток підприємства. Крім того підприємство має декілька видів ліцензованої діяльності, це слід враховувати. Є повно всякої документації – техпаспорти, корисний відпуск, розрахунок витрат на оренду, розрахунок корисних втрат, амортизаційні відрахування. А ось “інші витрати” про які ви запитували – калібрування, послуги вимірювальної техніки, розрахунки паливно-мастильних матеріалів, канцтовари, запчастини, періодична підписка – повно найменувань.
Наприкінці опалювального сезону 2020/2021 року в лютому вже був Меморандум про ті самі речі, які є в теперішньому вересневому Меморандумі, але той весняний, здається, так і не був виконаний зі сторони уряду. Де гарантія того, що уряд цього разу виконає свої умови?
Навесні ТОВ “Рівнетеплоенерго” не було нашим ліцензіатом в місті Рівне, тому ми не маємо інформації про виконання того меморандуму в цій частині. Але в нас були наші інші підприємства, і по них зі сторони держави умови не були дотримані. Треба розуміти, що це меморандум, а не договір. Меморандум, фактично, необов’язковий до виконання, в тексті документу так і написано. З договором хоча б в суд можна сходити.
У зв’язку з відкриттям, у законний спосіб, ринку газу, ми маємо усі зрозуміти, що сподіватися на зменшення вартості комунальних послуг не варто. Легких рішень не буде. Мені б дуже хотілося, аби споживачі за таку ціну отримали якісну послугу, бо і сама безпосередньо є споживачем ТОВ «Рівнетеплоенерго».
21.10.2021 | Валентина Добровольска |
Рівне-Ракурс №10 від 21.10.2021p. На головну сторінку |