№322 від 13.12.2007p. | |
Передплатний індекс: 23429 Тел. +38(0362) 623131, (098)0565477 |
#Охорона праці
Однією з причин нещасних випадків на підприємствах є людський фактор. Біда настає внаслідок помилкових дій працівника, який виконує роботу. Саме людський чинник, а не застарілі технології та обладнання дають дві третини нещасних випадків.
- Які вимоги ставляться щодо навчання працівників, зокрема, посадових осіб?
- Згідно з чинним законодавством, працівники під час прийняття на роботу і в процесі роботи повинні проходити
за рахунок роботодавця навчання за нормативно-правовими актами з охорони праці, дотримання яких входить до їх функціональних обов’язків. Посадові особи, діяльність яких пов’язана з організацією безпечного ведення робіт, під час прийняття на роботу та періодично, один раз на три роки, також повинні проходити навчання і перевірку знань з питань охорони праці.
До виконання робіт підвищеної небезпеки та тих, що потребують професійного відбору, допускаються особи за наявності висновку психофізіологічної експертизи. З цією метою навчально-методичний відділ ДП “Рівненський експертно-технічний центр” проводить навчання з питань охорони праці та психофізіологічну експертизу працівників, зайнятих на роботах з підвищеною небезпекою.
За одинадцять місяців поточного року в ДП “РЕТЦ” пройшло навчання близько чотирьох тисяч посадових осіб підприємств різних форм власності. Особлива увага приділяється навчанню посадових осіб, які організовують проведення робіт, внесених до “Переліку робіт з підвищеною небезпекою”: відповідальних за газове господарство, електробезпеку, посудини, що працюють під тиском, кот-ли, вантажопідіймальні крани тощо.
До проведення навчання залучаються висококваліфіковані спеціалісти підприємств, пожежної безпеки, працівники Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві, інспектори Держгірпромнагляду, технічні експерти. Поєднання практики з теорією - один з найбільш ефективних методів навчання.
- Наскільки відповідає сучасним вимогам матеріальне забезпечення навчального процесу?
- Лекційні та практичні заняття проходять у навчальних кабінетах, які обладнані плакатами, тематичними стендами з питань охорони праці, виставкою засобів індивідуального та колективного захисту. В процесі навчання широко використовується комп’ютерний навчально-контролюючий комплекс - автоекзаменатор “Охорона праці”. Слухачі мають змогу користуватися нормативно-правовими актами з охорони праці, які є в технічній бібліотеці ДП “РЕТЦ”. Бібліотека, що нараховує близько двох тисяч примірників нормативної та технічної літератури, постійно поповнюється новими виданнями НПАОП.
Навчально-методичним відділом, для кращого засвоєння матеріалу, розроблено і видано до друку “Посібник з питань охорони праці для посадових осіб та спеціалістів підприємств, установ та організацій” та методичні рекомендації “Запровадження на підприємстві системи управління охороною праці”. На замовлення клієнта працівники відділу надають методичну допомогу по розробці інструкцій, положень та іншої документації з охорони праці, яка необхідна на підприємстві.
Нещодавно ми придбали мультимедіа-проектор, який дає змогу значно підвищити якість навчального процесу, доступніше донести до працівників, що відповідають на своїх підприємствах за охорону праці, ті необхідні вимоги, дотримання яких дозволить запобігти нещасним випадкам на виробництві.
- Як контролюється рівень засвоєння знань, отриманих слухачами курсів з питань охорони праці?
- Кожне навчання з питань ОП закінчується іспитом. Скласти іспит - справа нелегка. До комісії з перевірки знань входять державні інспектори Держгірпромнагляду. Вони належним чином оцінять знання всіх курсантів, - адже від цього залежить безпека персоналу. Працівники підприємств тільки тоді будуть діяти належним чином, коли отримають від роботодавця повну інформацію про виробничі процеси, можливу небезпеку, захисні пристрої і заходи, а також настанови щодо поведінки, необхідної для їх власної безпеки і захисту здоров’я.
- На початку розмови Ви акцентували увагу на тому, що неспроможність працівників виконувати роботи підвищеної небезпеки через психологічні та психофізіологічні риси характеру може стати однією з причин виникнення нещасного випадку. Як запобігти цьому?
- З цією метою проводиться психофізіологічна експертиза. Вона є складовою частиною психопрофілактики та формування психології безпеки під час виконання робіт підвищеної небезпеки, що спрямована на зниження рівня аварійності, травматизму і профзахворюваності. Готовність будь-коли негайно включитись до діяльності, здатність діяти організовано і цілеспрямовано у складних і небезпечних умовах притаманні далеко не кожній людині. У “критичних” професіях здатні працювати не всі люди, які здобули відповідну кваліфікацію та освіту. Отримуючи висновок експертизи, роботодавець має реальну картину професійної придатності кожного працівника.
Фахівці стверджують, що при впровадженні чіткої системи психофізіологічного відбору, виробничий травматизм на підприємствах знижується на 40-70 відсотків, оскільки до мінімуму зводиться вплив людського чинника на виробництво.
13.12.2007 | Розмову вів Олесь ДУБОВИК |
ДП “Рівненський експертно-технічний центр”, 33028, м. Рівне, вул. Лермонтова, 7; тел. (0362) 26-25-37, факс (0362) 26-58-90; e-mail: office@drop.rovno.ua
Рівне-Ракурс №10 від 13.12.2007p. На головну сторінку |