№352 від 10.07.2008p. | |
Передплатний індекс: 23429 Тел. +38(0362) 623131, (098)0565477 |
#Охорона праці
У Територіальному управлінні Держгірпромнагляду по Рівненській області на 1 січня 2008 р. зареєстровано 1462 вантажопідйомні крани, в тому числі: стрілових самохідних - 871, мостового типу - 509, баштових - 82. Із цих кранів 1322 одиниці є із закінченим нормативним терміном експлуатації - терміном, закладеним в його конструкцію заводом-виготовлювачем. Нормативними актами з охорони праці дозволяється експлуатувати такі крани, але за умови проходження ними експертного обстеження та позитивного висновку щодо можливості їх експлуатації.
Це - поява тріщин у зварних з’єднаннях та в основному металі металоконструкцій, наднормативне зношення взаємно працюючих елементів вузлів, агрегатів, механізмів, наднормативні деформації елементів металоконструкції, корозійне пошкодження металоконструкцій через природне знищення лако-фарбового покриття, наявність бракованих канатів, несправність систем та приладів безпеки, підтікання масла по ущільненнях гідрообладнання, невідповідність стану електрообладнання нормам.
Для кранів на рейковому ходу характерними є несправності підкранових колій. Несправний стан підкранових колій є причиною появи тріщин в металоконструкції кранів, тому необхідний постійний контроль за їх станом, особливо після зимового періоду експлуатації.
Стан надземних підкранових колій напряму пов’язаний зі станом будівель, в яких вони змонтовані. Тому, підтримуючи в належному стані будівлі, ви забезпечуєте справність колій. Причинами появи дефектів є як тривалий термін експлуатації, так і порушення інструкцій з експлуатації зі сторони машиністів, неналежне технічне обслуговування зі сторони ремонтної служби підприємств, невиконання вимог системи планово попереджувальних ремонтів. Окремі види ремонтів (із застосуванням зварювання, ремонт та налагодження приладів безпеки тощо) дозволяється виконувати тільки на спеціалізованих підприємствах, яких в області є п’ять.
Усунення деяких несправностей є трудомісткою роботою, і власникам кранів потрібно запобігати їх виникненню шляхом належного технічного обслуговування. Наприклад, щодо корозійного пошкодження, то нормативними документами дозволяється експлуатація кранів при зменшенні площ перерізів розрахункових елементів при корозійному пошкодженні до 10 відсотків, при більших значеннях пошкоджень експлуатація забороняється або робиться коректування вантажопідйомних характеристик. Власники багатьох кранів поновлюють захисне лакофарбове покриття, але ті місця, де накопичується волога - так звані “пазухи”, “кармани” (а це найбільш важкодоступні місця) - так і залишаються незахищеними і продовжують піддаватися корозії, хоча зовні кран виглядає непогано.
За останні роки багато зроблено щодо ремонту та налагодження приладів безпеки, тож нині кранів, які працюють з несправними приладами безпеки, виявляється менше. Водночас останнім часом значно збільшились обсяги будівельно-монтажних робіт, що призвело до збільшення кількості кранів на території області та більш інтенсивної їх експлуатації.
З’явилися крани закордонного виробництва - як нові, так і ті, що були в експлуатації. Для того, щоб експлуатувати такі крани на законних підставах, власникам необхідно отримати в органах Держгірпромнагляду висновок експертизи щодо відповідності їх вимогам нормативно правових актів з охорони праці та промислової безпеки, та дозвіл на експлуатацію.
Не у всіх випадках крани закордонного виробництва відповідають цим вимогам, і тоді ставиться питання про заборону їх експлуатації на території України або ж, якщо це можливо, виконуються роботи по приведенню їх у відповідність. Це питання необхідно враховувати до того, як купувати кран за кордоном.
Кожна марка крана виконана для свого призначення, тож не можна однозначно сказати, що та чи інша марка є кращою або гіршою. Кожним краном можна виконати тільки ту роботу, параметри якої вказані в паспорті і не більше, а намагання перевершити паспортні показники при експлуатації призводить до аварій та нещасних випадків.
Експлуатація кранів відповідно до інструкцій з експлуатації та правил будови і безпечної експлуатації вантажопідйомних кранів, проведення планово-попереджувальних ремонтів є запорукою безпеки праці та продовження терміну служби кранів.
10.07.2008 | Олександр ТАРГОНІЙ, начальник відділу обстеження підіймальних споруд ДП “Рівненський ЕТЦ” |
ДП “Рівненський експертно-технічний центр” 33028, м. Рівне, вул. Лермонтова, 7; тел./факс: (0362) 26-58-90, тел. 26 -25-37, 26-64-89
Рівне-Ракурс №10 від 10.07.2008p. На головну сторінку |