№366 від 16.10.2008p. | |
Передплатний індекс: 23429 Тел. +38(0362) 623131, (098)0565477 |
#Точка зору
З’ясувалося: Президент має намір пересісти на “борт номер два”. Тобто, прем’єрський. Готовий до повітряної подорожі, він стояв неподалік. Не було відомо, що саме трапилося з літаком Віктора Андрійовича. Схоже, що гаранта зовсім не хвилювало, чи потрапить Тимошенко до Москви, чи не потрапить взагалі. З літака виринув гарант. Гордо пройшовши килимовими сходами, сів у “Мерседес” і переїхав до сусіднього літака. “Вікторе Івановичу, ну як можна? Що, у Президента іншого літака немає? Пошукали б собі чартер, чому прем’єр повинна викручуватися? ” - запитала я з легким докором.
Якщо вже зовсім точно, то від’їзд Ющенка планувався майже на годину раніше. Гарант, як звичайно, спізнився. Проводжали його Віктор Балога, Валентин Наливайченко, Валерій Гелетей, Раїса Богатирьова.
Біля дев’ятої години ранку, коли практично всі члени офіційної урядової делегації підтяглися до зали вильоту, за Віктором Андрійовичем тільки-но зачинився літаковий люк. Секретар РНБО з перону практично відразу ретирувалася. Балога, Наливайченко, Гелетей і Тарасюк перебазувалися під піддашок будинку. Тільки-но повітряне судно рушило вперед, вирулюючи на смугу, вони всі вишикувалися в шеренгу. Керівники СП, СБУ, Держохорони й Держуправсправами, як піонери, дружно замахали на прощання рукою. Це показне чиношанування виглядало кумедно й ницо.
Я обійшла будинок з іншого боку. На ґаночку курив керівник групи прем’єрських радників Віталій Гайдук, який готувався супроводжувати Тимошенко до Білокам’яної. На запитання про хід майбутніх переговорів щодо ціни на газ та формули її утворення відбувався жартами. Втім, між рядків читалося: багато чого залежить від переконливості прем’єра. У будь-якому разі в ролі зацікавленої сторони - Україна. Якщо не сказати - прохача.
Інші члени делегації: Олег Дубина, Юрій Продан, Володимир Новицький грілися в залі очікування. Раптово чиновників і журналістів попросили піднятися на другий поверх. Простіше кажучи - “очистити територію”.
Причина - несподіваний реверс Президента Ющенка. У гаранта в небі ніби стався форс-мажор: якась поломка примусила повернутися до Борисполя. Годинники пробили десяту: прем’єр із товаришами вже чверть години як повинні були розглядати під собою хмари. Проте Тимошенко в Бориспіль дотепер не приїхала, а товариші тіснилися в почекальні.
Скориставшись загальною метушнею, я прослизнула вниз. Виявилося, що вчасно. На пероні вже стояв борт “номер один”. Зовні - цілком справний. Біля підніжжя тупцювали Балога з Гелетеєм, які повернулися сюди “після дзвінка”. По перону кружляла Ірина Ваннікова. Маячив глава ДУСі Тарасюк. Самого Ющенка видно не було. Однак два його “Мерседеси” чекали біля трапу.
З’ясувалося: Президент має намір пересісти на “борт номер два”. Тобто, прем’єрський. Готовий до повітряної подорожі, він стояв неподалік. Не було відомо, що саме трапилося з літаком Віктора Андрійовича. Схоже, що гаранта зовсім не хвилювало, чи потрапить Тимошенко до Москви, чи не потрапить взагалі.
Отут важливо відзначити, що “транспортні потреби” лідерів країни обслуговує державна авіакомпанія “Україна”. Насамперед: Президента, прем’єра та спікера ВР. Правила безпеки забороняють їм користуватися приватними, а тим більше цивільними рейсами. Принаймні без належної попередньої підготовки. Хоча той же Яценюк періодично цим “грішить”. Ясно, що з метою самопіару. Парк “України” невеликий, основних бортів п’ять: два “ІЛи”, три “ТУшки”. “ІЛи” експлуатуються регулярно, а “ТУшки” неначебто “на підхваті”.
“Україна” є підлеглою Держуправсправами. ДУС, у свою чергу, - Президенту. Тобто, перед Ющенком не стояло дилеми: відбирати в Тимошенко літак чи ні. Присутність на відкритті школи на Львівщині й висадження кущів калини здалися йому більш пріоритетною справою, ніж забезпечення країни газом на рік уперед.
П’ять хвилин по десятій до ґанку підкотив кортеж глави Каб-міну. За офіційною версією, про те, що відбувається, вона довідалася вже в аеропорті, хоча зрозуміло, що Тимошенко була проінформована ще раніше.
- Юліє Володимирівно, забирає Віктор Андрійович наш літак? - чи-то ствердно, чи-то питально звернувся “Обоз” до прем’єра.
- Забирає, - коротко відповіла вона. - Але ми точно поїдемо. Зараз терміново будемо шукати чартер.
- Путін нас дочекається?
- Сподіваюся, - посміхнулася ЮВТ, прослизаючи до терміналу.
Ледь зачинилися за нею скляні двері, Балога з Гелетеєм, що спостерігали з видалення, злетіли нагору трапом “номер один”. Ще через кілька хвилин з літака виринув гарант. Гордо пройшовши килимовими сходами, сів у “Мерседес” і переїхав до сусіднього літака “України”.
Запевнившись у вдалій “погрузці”, Балога, Гелетей “енд компані” пішли до воріт аеропорту - ближче до своїх авто. “Обоз” перепинив їм шлях.
- Вікторе Івановичу, ну як можна? Що, у Президента іншого літака немає? Пошукали б собі чартер, чому прем’єр повинна викручуватися? - запитала я з легким докором.
Балога, у традиційній манері, вирішив жартувати. Цього разу вийшло досить двозначно.
- Це Тимошенко зламала Президентові літак, - сказав він.
- Тобто? Що взагалі з першим бортом відбулося?
- Не знаю, зараз будемо з’ясовувати. Втрутяться фахівці, буде розслідування, - Балога настільки жорстко акцентував кожне слово, підкреслюючи небувалу його значимість, начебто ордер на арешт прем’єра вже лежав у нього в кишені.
- Навіщо їй було його ламати? Щоб у Москву не летіти, з Путіним не зустрічатися?
Глава СП уже сідав у машину й обмежився кивком.
Тим часом в’язні другого поверху активно обговорювали заяву Ваннікової щодо проблеми з літаком. Начебто Тимошенко немає чого обурюватись- Ющенко скористався резервним літаком. І взагалі, приїхавши до “Борисполя”, вона навіть не привіталася з гарантом.
Як це можна було зробити, якщо Віктор Андрійович сидів у літаку, не уточнювалося.
Проблему відсутності літака було вирішено досить швидко. Приватна авіакомпанія “Челлендж Авіа” надала прем’єрові “Сесну” на вісім місць. Взявши із собою прес-секретаря Марину Сороку, керівника апарата Михайла Левитського, а також Гайдука з Дубиною, рівно на годину пізніше запланованого вона вирушила до Білокам’яної.
Довідавшись від “Обозу”, як Балога звинуватив Тимошенко в черговий раз, Юлія Володимирівна відзначила:
- А ми все ж таки летимо!
Більша частина членів офіційної делегації, у тому числі міністри Продан і Новицький, а також півтора десятка журналістів, залишилися в “Борисполі” чекати ще одного літака.
Не втрачаючи часу, “Обоз” почав з’ясовувати, що саме сталося із президентським бортом. Техперсонал, зрозуміло, був не занадто говірким, як і керівництво авіакомпанії. Вдалося дізнатися таке: в повітрі не спрацював один зі стабілізаторів хвостової частини. Тобто на землі з ним усе було гаразд, а на висоті він ніяк не хотів трансформуватися до “польотних умов”. Фахівці пояснили: це не настільки серйозна причина, за якої варто переривати політ на незначну відстань. З іншого боку, нормальним таке явище теж не можна назвати. З огляду на те, що на борту літака перебував глава держави, рішення командира повернутися було цілком обґрунтованим.
Варто зауважити, що пасажири нещасливого рейсу про причини реверса довідалися “по факту”.
- Політ проходив нормально. Нічого екстраординарного не відбувалося, - поділився з “Обозом” один із членів президентської делегації. - Я так і не зрозумів, чому ми раптом повернулися. Уже на землі сказали: щось зламалося.
“Тимошенківцям” це дало підстави припускати: Ющенко спеціально спланував “авіа-шоу”. Здавалося б, дрібниця, а ЮВТ неприємно.
У підсумку літаки Віктора Андрійовича і Юлії Володимирівни в небо піднялися практично одночасно. Члени прем’єрської делегації полетіли за главою КМУ майже на чотири години пізніше запланованого. Одним літаком - чиновники, а іншим - журналісти.
Присутність на відкритті школи на Львівщині й висадження кущів калини здалися Президенту більш пріоритетною справою, ніж забезпечення країни газом на рік уперед.
16.10.2008 | Соня КОШКІНА, Інтернет-газета “Обозреватель” |
Рівне-Ракурс №10 від 16.10.2008p. На головну сторінку |