![]() |
№447 від 06.05.2010p. |
Передплатний індекс: 23429 Тел. +38(0362) 623131, (098)0565477 |
#Сумніви
Днями лідер опозиції Юлія Тимошенко вирішила підняти “бойовий дух” населення України після ганебної “зради” Президента. Масові протести опозиції викликані ратифікацією угоди про ЧФ РФ, укладеної між Віктором Януковичем та Дмитром Мєдвєдєвим, яка передбачає продовження терміну базування російського флоту у Севастополі ще на 25 років. Юлія Тимошенко запланувала поїздки західними областями України для “спілкування з людьми”.
Тож після нещодавніх перипетій постає сокровенне питання: кого ж ми все-таки обираємо: зрадників та любителів грошей чи все-таки громадських служителів? Як не помилитися при виборі майбутніх “народослуживців”?
Були колись часи, коли одні змінювали партію заради принципів, інші - принципи задля партії. Та, на превеликий жаль, це минулося, і наші політики пішли ще далі: вони змінюють партії задля наживи. Є окремі “унікуми”, які примудрилися змінити по 5-6 партій. Це не лише питання особистої моралі і цінностой окремих політиків, а й показник нестабільності партійно-політичної системи.
Розвиток нормальних структурованих та ідеологічних партій європейського зразка в Україні стримує ще один важливий фактор - недосконала виборча система. Головною проблемою пропорційної системи із закритими списками, за якою проходять українські вибори, є відірваність політичних сил від людей, які за них голосують. Виборчий список, як правило, формується особисто лідером партії без урахування громадських вподобань. Внаслідок цього до місцевих рад потрапляють три категорії “народних обранців”, які не повинні працювати у представницьких органах влади: випадкові люди, що продемонстрували особисту відданість до керівництва політсили, родичі партійних лідерів та бізнесмени. Ця вибухова суміш перетворює представницькі органи з посланців народної волі на інструмент з “проштовхування” рішень, потрібних його “господареві”.
Також проблемою є повна відірваність обранців від своїх виборців і, натомість, цілковита залежність депутатів від лідерів та спонсорів своїх партій. У цьому випадку члени представницьких органів знову ж таки перестають бути виразниками суспільних інтересів. Це неприхований “дерибан” земель у містах та областях, коли депутати місцевих рад змушені віддячувати спонсорам, які матеріально допомагали партіям потрапити до органів місцевого самоврядування.
Проте ці проблеми мають простий шлях вирішення. Потрібно лише поставити депутатів місцевих рад у залежність від виборців, а не від олігархів, і вони почнуть виконувати волю народу, а не бізнесові замовлення. Для цього необхідно змінити виборчу систему. Тут є два шляхи. Можна повернутися до мажоритарної виборчої системи або запровадити пропорційну систему з відкритими списками. У першому випадку люди голосуватимуть за конкретних кандидатів і матимуть змогу оцінити кожного претендента по його “добрих” чи “не дуже” справах. У другому ж випадку депутати будуть закріплені за виборчими округами, тому потрапляння чи не потрапляння до представницького органу також вирішуватимуть виборці, а не партійні спонсори. Просто той кандидат, який недобрав голосів у своєму окрузі, автоматично відсуватиметься у дальню частину списку і не проходитиме до місцевої ради. Знаючи ж, що через п’ять років можна лишитися без посади, депутати намагатимуться якнайшвидше реалізовувати свої обіцянки, а не працювати на олігархів.
Варто пам’ятати один із основних принципів політики: електорат не обирають - обирає електорат. І Юлія Володимирівна права: зрадників не можна пробачати, з ними треба боротися, і чим жорсткіше - тим краще.
06.05.2010 | Алла БІДЮК |
Рівне-Ракурс №447 від 06.05.2010p. На головну сторінку |