Piвнe-Paкуpc - просто ЦIКАВА газета №449 від 21.05.2010p.
Передплатний індекс:
23429
Тел. +38(0362) 623131, (098)0565477

#Лідер ринку

“Коктейлі родючості” від Юрія Супрунюка

“Коктейлі родючості” від Юрія Супрунюка

“УкрТехноФос”: 10 років професійного визнання на ринку мінеральних добрив

В Україні не кожна компанія може вести бізнес за європейськими стандартами. Для цього потрібні не тільки амбіції, а й справжній талант. 44-річний генеральний директор компанії “УкрТехноФос” Юрій СУПРУНЮК (на фото зліва) у своїй діяльності застосовує новітні методи і механізми управління. Саме тому “УкрТехноФос” є вдалим зразком практичного втілення європейського менеджменту в українських реаліях. Саме завдяки цьому компанія стала одним із найбільших виробників тукових мінеральних добрив в Україні - 21-24 відсотки від загального обсягу. Робочий розклад Юрія Павловича сформований на місяць уперед. Але, попри напружений графік роботи, численні ділові поїздки і зустрічі з партнерами в Україні та за її межами, керівнику компанії вдалося виділити годину для розмови із журналістом. Перш ніж представити Юрія Супрунюка читачам “Рівне-Ракурсу”, особливо хочу акцентувати на тому, що його бізнес спрямований на відродження українського села, на повернення нашій державі слави світової житниці. Отже, для сучасної української економіки Юрій Павлович - фігура знакова.

Приводом для зустрічі з паном Юрієм стала знаменна дата в житті підприємства: 5 червня його колектив відзначить 10-річчя своєї плідної роботи на ринку мінеральних добрив. Про шлях “УкрТехноФосу” до професійного і міжнародного визнання, про неординарну людину - талановитого керівника й організатора виробництва, перспективного політика і дбайливого сім’янина - в розмові з генеральним директором компанії, заслуженим працівником промисловості України Юрієм Супрунюком.

“Мені близькі проблеми відродження села”

- Пане Юрію, почну нашу розмову з розширеного засідання Координаційної ради з питань розвитку підприємництва при облдержадміністрації, що відбулося 29 квітня. Багатьом його учасникам запам’ятався Ваш щирий і безкомпромісний виступ, в якому Ви закликали до встановлення партнерських відносин між бізнесом і владою. Чи знаходите Ви порозуміння і підтримку в нової влади?

- Кожен бізнесмен зацікавлений жити із владою у злагоді, але її основою мають бути паритетні, без корупційних дій, відносини між бізнесом та владою. Ми створюємо робочі місця, легально і прозоро працюємо, справно платимо податки, а державні контролюючі органи - податкова, інспекція контролю за цінами та інші - не повинні створювати штучні перепони розвиткові бізнесу. На жаль, ми часом були змушені доводити незаконність їхніх рішень у суді.

- Bи більш ризикова людина чи більш розважлива?

- Раніше, в молоді роки, коли починав бізнес, був більш ризиковим, а вже з отриманням життєвого досвіду і поважнішим віком, звичайно, став більш розважливою людиною. Оскільки у бізнесі неможливо працювати без елементів ризику, я не боюся братись за втілення ризикованих ідей.

- Ви почали свій бізнес у нашій країні 10 років тому, коли можна було більше втратити, ніж знайти. Як виникла ідея створити компанію з виробництва мінеральних добрив? Чи сприяли цьому Ваш фах та попередній професійний досвід?

- Почну з останнього запитання. Маю дві вищі освіти - інженер-механік та економіст аграрної галузі. Закінчив Українську сільськогосподарську академію, починав свою трудову діяльність у колгоспі “Нове життя” у Рівненському районі. Гасло “Село - колиска України!” я знаю з дитинства, тому мені близькі та зрозумілі проблеми відродження українського села.

Що стосується початку бізнесу. 10 років тому часи були неоднозначні. Важчі в тому, що рівень розвитку бізнесових відносин був нижчий за теперішній, але був і великий позитив: після кризи 1998-1999 років вітчизняна економіка почала розвиватися досить упевненими темпами. Відповідно, аграрна галузь після занепаду 90-х років мала надію - а якщо чесно, то й іншого виходу не було ні для українського села, ні для агропромислового бізнесу, ні для держави - на інтенсивний розвиток на основі новітніх технологій. Я це відчув і спрямував свої зусилля на підтримку агропромислового бізнесу через забезпечення сільгосппідприємств “правильними”, як кажуть фахівці, мінеральними добривами - тукосумішами - з найбільш оптимальним для наших багатих грунтів складом мінералів фосфору, азоту та калію. Звідси і назва компанії “УкрТехноФос” - “Українські Технології Фосфору”.

“Рівнеазот” - наш надійний партнер”

- З кожним роком зменшується поголів’я худоби і, відповідно, менше вноситься в українські грунти органіки. Чи можна, пане Юрію, компенсувати її нестачу тукосумішами?

- Замінити мінеральним живленням органічне неможливо, необхідно їх комплексно поєднувати. Зараз ми беремо участь у популяризації екологічного землеробства - застосування сидоратів (зелених добрив), використання післяжнивних залишків соломи пшениці, ячменю, особливо, ріпаку для поповнення вмісту органіки у грунті. Хоч ми і мінеральна компанія, але бачимо свою місію в забезпеченні саме ефективного живлення рослин - і органічного, і мінерального. Тому пропагуємо природні добрива.

- Коли “УкрТехноФос” почав працювати на експорт? Що користується найбільшим попитом у закордонного споживача?

- Свою основну продукцію - мінеральні добрива - ми активно експортували у 2006-2007 роках. Згодом, у 2008-му, почали експортні поставки ріпаку для виробництва олії та біопалива. Зараз постачаємо олійний льон, горох, просо та кукурудзу. Гадаю, що в подальшому будемо нарощувати обсяги та запропонуємо закордонним партнерам нові види сільгосппродукції.

- На Рівненщині працює хімічний гігант Полісся - “Рівнеазот”. Вам не тісно з ним на ринку?

- Оскільки це не лише потужний виробник, а й постачальник мінеральних добрив, то ми, звичайно, конкуруємо з ним, особливо на ринку азотних добрив. Водночас “Рівнеазот” - наш надійний партнер у регіоні, в якого беремо азотні складові для свого виробництва. Завдяки невеликій відстані між нашими підприємствами ми завжди маємо змогу оперативно отримувати від “Рівнеазоту” як сировину, так і готові добрива. До речі, коли торік хімічний гігант півроку не працював через відсутність газу, ми мали від цього більший негатив, ніж позитив.

“Цьогоріч ми відчули позитивні зрушення”

- Чи виявили, на Вашу думку, невеликі хімвиробники, на відміну від хімічних гігантів, більшу здатність ефективніше працювати в умовах кризи?

- Звичайно, "УкрТехноФос" - не порівняти з "Рівнеазотом" за масштабами виробництва, але ми маємо свої переваги над великим сусідом. У нас діють 14 філій по всій Україні, працюють три виробничі підрозділи: на сході - у Дніпропетровській області, в центральній частині - на Вінничині та на заході - в селі Городок Рівненського району, тут розташоване головне наше виробництво. За 2008-2009 роки обсяг реалізації продукції підприємства сягнув близько 100 мільйонів доларів. І колектив наш не такий уже малий - майже 300 чоловік. Тому ті проблеми, що виникли в економіці та фінансах України і регіону, звичайно, не обминули нашу компанію. Щоправда, цьогоріч, за підсумками роботи чотирьох місяців, ми вже відчули позитивні зрушення в роботі “УкрТехноФосу”, які вселяють надію на поступовий вихід підприємства із кризи, впевненість у тому, що економічне відродження держави неминуче.

- Хто найбільші споживачі продукції Вашого підприємства?

- Найбільші споживачі на українському ринку - великі агрохолдинги, середні компанії, фермерські та сімейні господарства. Маємо змогу забезпечувати всі категорії споживачів. 14 наших філій працюють як дистриб’юторська мережа з великими та середніми підприємствами. Нещодавно, на початку 2009 року, у селі Грушвиця Рівненського району, незважаючи на розпал економічної кризи, ми відкрили невеликий агромаркет, де продаж здійснюється дрібними партіями. Цей магазин став пілотним проектом, який покаже, як розвивати мережу агромаркетів у майбутньому.

- Які в “УкрТехноФосу” плани на найближчу перспективу?

- Плануємо створити мережу сервісно-логістичних центрів, що надаватимуть консультаційну та практичну допомогу аграріям. Зокрема, лабораторії робитимуть аналіз ґрунту, щоб чітко знати, які добрива та в яких обсягах слід вносити. За бажанням клієнта, наша техніка виконає всі польові роботи. Вивчаючи досвід роботи таких центрів у США та Чехії, ми переконалися в тому, що від цього виграють як виробник і трейдер мінеральних добрив, так і сільськогосподарські підприємства. Попри великі затрати, яких вимагає створення сервісно-логістичних центрів - вартість одного сягає двох мільйонів євро, я не відмовляюся від цієї ідеї та роблю все можливе для того, аби найближчим часом вона була реалізована в Україні. Ще в наших планах - побудувати сучасний хімічний завод, який випускатиме добрива за новітніми технологіями. Його потужність у два-три рази перевищуватиме можливості вітчизняних хімічних підприємств з виробництва міндобрив. Такі технології впроваджені на заводі нашого американського партнера - корпорації Simplot.

“Свої прибутки ми залишаємо в Україні”

- Діяльність компанії “УкрТехноФос” тісно пов’язана з транспортними перевезеннями. Які особливості співпраці підприємства з перевізниками, чи безпроблемні стосунки з ними?

- Сировину ми отримуємо залізничним транспортом - у хоперах, напіввагонах та критих вагонах. Автомобільний транспорт здебільшого використовується для адресної доставки сільгосппідприємствам готової продукції нашого виробництва - тукосумішей. Стосовно взаємодії з “Укрзалізницею”, то нас обурює те, що вона вирішує свої проблеми не за рахунок вдосконалення системи перевезень, а за рахунок підвищення тарифів та відсут-ності відповідальності за ризики втрати товару, який часто-густо розкрадається на вузлових станціях чи на тих станціях, де зупиняється вагон. Крім того, залізниця перекладає на наші плечі приймання, відвантаження та переадресування вагонів - одним словом, веде себе як справжній монополіст, попри те, що “УкрТехноФос” є потужним її клієнтом. Витрачаючи мільйони гривень на місяць, десятки мільйонів на рік на залізничні перевезення, ми хочемо, аби залізничники прислухалися до нашої думки. На жаль, коли ми просимо впровадити якісь інновації, що можуть бути корисні як нашому підприємству, так і залізниці, наші пропозиції не беруться до уваги. Це досить прикро і гальмує розвиток національного бізнесу на різних напрямах.

- Три роки тому “УкрТехноФос” відкрив своє представництво в Берліні. Це пов’язано із зростанням попиту на українську сільськогосподарську продукцію на європейському ринку?

- На той час ми вже відчули, що без власного представництва, без людей, які представлятимуть інтереси нашої компанії закордоном, шукати партнерів і потенційних покупців української продукції та укладати з ними контракти в Німеччині та інших країнах Західної Європи буде надзвичайно важко: адже в них європейські вимоги і до якості продукції, і до термінів її постачання, і до термінів розрахунків. Відкриття власного представництва компанії, яке, співпрацюючи з посольством України в Німеччині, стовідсотково захищає наші інтереси, дало

можливість “УкрТехноФосу” стати потужним експортером сільськогосподарської продукції. На відміну від закордонних дочірніх компаній, що висмоктують із нашої країни не тільки товар, а й прибуток, свої прибутки ми залишаємо в Україні і вкладаємо їх у розвиток вітчизняного бізнесу.

“Мені боляче дивитись,

як живуть наші люди”

- Відомо, що економічна криза найбільше вдарила по металургії та хімічній промисловості. Отож, висловлюючись спортивною термінологією, як тримаєте її удар?

- Дійсно, падіння обсягів виробництва і реалізації продукції у 2009 році порівняно з 2008-м відбулося майже на 30 відсотків, але вже за перші чотири місяці 2010 року ми маємо невеличке зростання показників. Як тримаємо удар? Дуже складно долати наслідки кризи, оскільки проблеми в нашій галузі ускладнені трьома чинниками. По-перше, ми купували сировину за максимальною на той час ціною. По-друге, продавати готову продукцію нам довелося в умовах падіння ціни на неї та знецінення гривні. По-третє, банківська криза й обмеження кредитних ресурсів. Працювати в таких умовах дуже нелегко, але робимо все можливе, аби покінчити зі збитками і вийти на прибутки. Проблеми намагаємося вирішувати спільно з постачальниками сировини, фінансово-банківськими установами і споживачами нашої продукції.

- В усьому світі держави дотують національний аграрний сектор. Якби в Україні влада зробила цільову дотацію аграріям на закупівлю мінеральних добрив, то це дало би змогу підвищити ефективність сільгосппідприємств і вдосталь забезпечити країну продовольством.

- Це, до речі, дуже болюча, але важлива тема. Якби держава звернула увагу не тільки на проблеми нашої галузі, а на вирішення проблем села в комплексі, через реалізацію цільових програм та їх розширення, вважаю, що Україна виграла би на порядок. Адже одночасно вирішувалися би питання розвитку агропромислового бізнесу, збільшення його експортного потенціалу та соціального розвитку села. Маю на увазі проблеми зайнятості сільського населення, розвитку комунікацій та дорожньої інфраструктури, соціального захисту, охорони здоров’я, освіти і культури. Сам я живу в селі Грушвиця, неподалік обласного центру. Мені просто боляче дивитись, як живуть наші люди. А таких сіл в Україні тисячі…

“Головне - рівність усіх перед законом”

- Є два шляхи вирішення проблем у вітчизняній економіці. Перший - сидіти і чекати, поки відповідальні товариші не розв’яжуть проблеми. Другий - узяти участь у їх вирішенні самому. Який Вам шлях більше імпонує?

- Другий. Не так давно я став керівником обласного партійного бюро партії Сергія Тігіпка “Сильна Україна”. Сергій Леонідович перед початком президентської виборчої кампанії запропонував мені очолити його обласний виборчий штаб. За підсумками кампанії наш кандидат здобув у Рівненській області найкращий результат у західному регіоні України. Після цього Сер-гій Тігіпко доручив мені очолити обласне партійне бюро партії “Сильна Україна”. Не можу сказати, що я був до цього готовим, оскільки раніше не доводилося займатися партійними справами. Але Тігіпко аргументовано пояснив мені, що не можна бути у великому бізнесі і водночас стояти осторонь політики. Тож і я погодився з ним: якщо не я, то хто ж тоді працюватиме на покращення життя в Україні та, зокрема, на Рівненщині. На досягнення цієї мети я працюю і як політик, і як керівник компанії.

- Що для вас, як бізнесмена і громадянина, найкращий лад і найкраща політика?

- Найкращий лад для бізнесмена, - коли зрозумілі закони виконуються усіма - як підприємством, що має працювати у правовому полі, так і державними органами, які творять закони і ретельно контролюють їх дотримання. Головне - прозорість і зрозумілість рішень центральної та місцевої влади, рівність усіх перед законом.

Для громадянина найкращий лад і найкраща політика держави - коли не знаєш прізвища ні президента, ні прем’єра, ні губернатора. І не тому, що їх не поважаєш - громадяни не зобов’язані любити владу, яку найняли служити їм. А тому, що немає необхідності волати до чиновників по допомогу при вирішенні будь-яких питань.

Найкраща влада для всього народу - це тоді, коли суспільство розвивається еволюційним шляхом, коли люди щороку відчувають зміни на краще, коли батьки забезпечені роботою, а їхні діти здорові, ситі, вдягнуті та вчаться у школах та вузах.

"Бити байдики неможливо - треба працювати!"

- Як ви оцінюєте вплив корпоративної культури на формування іміджу підприємства?

- Я впевнений, що корпоративна культура суттєво впливає на рейтинг підприємства, визначає ставлення до нього українських, російських і західних ділових партнерів. У нашій фірмі вона створена на основі мого бачення діяльності колективу і продовжує формуватися. Корпоративні правила розроблені топ-менеджерами компанії після багатьох бізнес-тренінгів і запозичення досвіду успішних компаній.

- Між іншим, звернув я увагу на те, що Ваш кабінет прозорий, як і економіка Вашої компанії. У Вас немає традиційної приймальні та секретаря, який перекриває доступ до керівного тіла, а з коридору видно, чим займається керівник…

- Справді, багато хто помічає, що офісне приміщення компанії зроблене з дотриманням західних традицій: тобто, коли шеф не ховається від підлеглих, а останні розуміють, що бити байдики за прозорими стінами неможливо - треба працювати! Мій кабінет, як і весь третій поверх, проектував відомий рівненський архітектор-дизайнер Ігор Сірочук - справжній митець і цікава людина, яку я давно знаю і дуже шаную.

- Назвіть напередодні 10-річного ювілею заснування компанії головні її досягнення.

- Перше. Високі стандарти якості продукції та організації менеджменту, яких підприємство дотримується у своїй діяльності. Нам вдалося згуртувати колектив, створити, без перебільшення, команду справжніх професіоналів, які в умовах економічної кризи ефективно працюють на кінцевий результат та отримують за свою сумлінну роботу не тільки гідну матеріальну винагороду, а й моральне задоволення від самої роботи.

Друге. Це створення трьох потужних виробництв у західному, центральному та східному регіонах країни, які до кризи давали більше 100 тисяч тонн мінеральних добрив на рік. Сподіваюся, що в поточному році вийдемо на 75-80 тисяч тонн.

Третє. Вихід на західноєвропейський ринок, де ми не просто знайшли платоспроможних покупців, а й запозичили європейські стандарти якості продукції та менеджменту, що, безперечно, позитивно вплинуло на ефективність роботи усіх підрозділів компанії.

“Перш за все, мене підтримує моя сім’я”

- Ви часто буваєте в закордонних відрядженнях. Які країни Вам найбільше подобаються?

- Останнім часом майже кожного місяця буваю в ділових поїздках у Німеччині. Ця країна подобається мені не тільки краєвидами Баварії, а й устроєм життя німців, починаючи від їх пунктуальності і порядку та закінчуючи їх привітністю. Приємно згадати Швейцарію - там село від міста неможливо відрізнити. Отримав велике задоволення від перебування в Китаї. Дуже вразила працьовитість китайців - скільки вони встигають зробити за короткий період часу! Наприклад, на місці колишніх рисових плантацій у Шанхаї за 10 років виросли такі сіті, яких у Європі не побачиш…

- Що підтримує Вашу віру й оптимізм?

- Перш за все, мене підтримує моя сім’я - дружина і діти, за що я завжди вдячний їм. Дружина є власником компанії та працює керівником загального відділу. Старший син - студент юридичного факультету, на четвертому курсі перейшов на заочну форму навчання і вже два роки успішно працює в нашій компанії юристом, я задоволений його роботою. Менший син - студент-першокурсник університету. Сподіваюся, що в недалекому майбутньому він також допомагатиме вести сімейну справу.

- Розкажіть про світ Ваших захоплень.

- Останні два роки захоплююся полюванням. У лісі на перше місце ставлю спілкування з природою, а не гонитву за мисливськими трофеями. Люблю займатися домашнім господарством: косити газони, годувати риб у ставку, вирощувати помідори. Кілька років тому привіз із Німеччини насіння помідорів-гігантів, яке дає кілограмові плоди. Часом із дружиною та двома синами подорожуємо на автомобілі Західною Україною.

- Ваші побажання напередодні професійного свята - Дня хіміка - колективу підприємства і працівникам хімічної галузі Рівненщини.

- Хочу через “Рівне-Ракурс” сердечно привітати дружний і працелюбний колектив компанії “УкрТехноФос”, усіх працівників хімічної промисловості Рівненщини із професійним святом. Щиро бажаю Вам швидкого закінчення кризи, інноваційного розвитку виробництва, платоспроможних партнерів. Щастя Вам, добра, здоров’я, злагоди і всіляких життєвих гараздів!

Бліц-інтерв’ю

• Які особисті риси допомогли Вам досягти успіхів у бізнесі?

- Наполегливість і бажання робити добро не тільки для себе, а й для тих людей, з якими працюєш.

• Що потрібно зробити в державі для впевненості підприємців у завтрашньому дні?

- Один закон і рівні умови для бізнесу та контролюючих органів, співпраця, а не протистояння між ними.

• Що для Вас конкуренція: стимул чи гальмо?

- Однозначно - стимул, який примушує краще й ефективніше працювати.

• Головні вимоги до підлеглих?

- Професіоналізм, відкритість і чесність у ділових та людських стосунках.

• Ваше кредо?

- Працювати і досягати успіху.

Тукосуміші - це комплексні добрива, які можуть містити задану кількість активних елементів - азоту, фосфору й калію, а також різні мікроелементи, що дає змогу приготувати добрива для певного складу ґрунту та сільгоспкультур. Тож тукосуміші - справжні “коктейлі родючості”, виготовлені на замовлення клієнта.

Компанія “УкрТехноФос” - дійсний член Міжнародної Асоціації Промисловості Мінеральних Добрив (IFA) з 2009 року. Таке рішення одностайно ухвалили члени Ради Асоціації під час щорічної конференції у Шанхаї (Китай). Нині IFA нараховує 525 членів у 85 країнах світу.

За даними Національного бізнес-рейтингу, у 2009 році компанії “УкрТехноФос” було присвоєно звання “Лідер галузі” за основним видом діяльності - “Виробництво добрив та азотних сполук”. Крім того, компанія посіла друге місце в Україні за критерієм “Продуктивність праці”.

21.05.2010Спілкувався Олександр ОЛЬХОВИК



Рівне-Ракурс №10 від 21.05.2010p. 
На головну сторінку