Piвнe-Paкуpc - просто ЦIКАВА газета №580 від 06.12.2012p.
Передплатний індекс:
23429
Тел. +38(0362) 623131, (098)0565477

#Момент істини

Юрій ЗАПОРОЖЕЦЬ: “Сила народна - в місцевому самоврядуванні”

Юрій ЗАПОРОЖЕЦЬ: “Сила народна - в місцевому самоврядуванні”

“Хай нам стукають у серце калинові сльози, Щоб ми більше не гнулись в негоди і грози”

Ініціативу зекономити кошти міського бюджету та встановити за добровільні пожертви місцевих політиків на вулиці Директорії у Рівному пам’ятник незламному художнику і воїну Нілу Хасевичу, який урочисто відкрили в жовтні, виявив голова фракції ВО “Батьківщина” в Рівненській міській раді Юрій ЗАПОРОЖЕЦЬ (на фото). Разом із депутатом-однопартійцем Олександром Нестеруком та колегою з фракції ВО “Свобода” Олександром Лащуком він посадив біля пам’ятника Нілу Хасевичу дві калини. Опозиційні депутати Рівнеради посадили деревця з вірою в те, що справджуються пророчі слова видатного українського поета-шістдесятника, дисидента-політв’язня радянських часів Івана Юхимовича Коваленка: Розростуться, розквітнуть гаї калинові, І сопілки заграють мелодії нові, Кожну душу зігріють, застиглу й холодну, І розбудять і славу, і силу народну.

- Пане Юрію, і в чому ж, на Вашу думку, сила народна громадянського суспільства, яке ми будуємо?

- У місцевому самоврядуванні, першим паросткам якого в Рівному цьогоріч виповнилося 520 років. Саме в далекому 1492-му княгиня Марія Несвицька добилася від литовського короля Казимира IV Магдебурзького права для нашого міста. Історія України, яку творили наші предки і яку ми продовжуємо творити сьогодні, - це безперервна боротьба за утвердження демократичних принципів місцевого самоврядування.

- Чи вдається фракції партії “Батьківщина” в Рівненській міській раді ефективно працювати на поліпшення життєзабезпечення нашого міста?

- Чесно кажучи, нам це було важко робити і в минулій, і у цій каденції. У нас найпотужніша фракція, але ми, на жаль, не маємо більшості, через що не можемо часом впливати на колегіальні рішення міської ради. Але навіть у таких умовах нам вдається просувати вирішення деяких нагальних для міста проблем. Торік, наприклад, перевели одну багатоповерхівку на автономне опалення. Другу не вдалося, оскільки не всі її мешканці визначилися на користь “автономки”. Однак ми й надалі працюватимемо над тим, аби зменшити навантаження на міський бюджет та ліквідувати збиткові рівненські котельні шляхом переведення опалення багатоповерхових будинків на альтернативні або відновлювальні джерела енергії. Депутати нашої фракції мають серйозні напрацювання щодо вирішення цієї проблеми шляхом співфінансування з міського та обласного бюджету. Найактивніші представники “Батьківщини” в Рівнераді та облраді намагатимуться закласти на це кошти в міському та обласному бюджеті 2013 року.

- Чи може місцеве самоврядування реально впливати на бюджетно-податкову політику?

- На жаль, органами центральної виконавчої влади робляться потуги, спрямовані на звуження сфери впливу місцевого самоврядування, а також на зменшення бюджетів міст. Зараз левову частину податків забирає Київ, а потім іде їх перерозподіл шляхом трансфертів та субвенцій. Це - помилковий шлях: весь цивілізований світ орієнтований на розвиток місцевого самоврядування. В європейських країнах цим займаються територіальні громади. Розроблено механізм розподілу та ефективного використання податків, що збираються на місцевому рівні, для поліпшення життєдіяльності міста.

Наприклад, під час відвідин Польщі я бачив, що тамтешні міста, менші за Рівне, завдяки реструктуризації податків мають більші бюджети та більші можливості щось зробити на благо громади. Міська влада бере у банку кредити на певні програми, реалізує їх, а потім державний бюджет відшкодовує їй відсотки за користування кредитом. Тож міста в наших європейських сусідів процвітають більше, ніж українські. Навіть у Росії нам є чому повчитися: там діють три програми: державна - по відновленню старого житла, регіональна та місцева. Тому всі заходи з реконструкції та ремонту житла, його утеплення тощо виконуються на кошти з трьох джерел фінансування.

- А як на практиці це робиться в Україні?

- У нас, навпаки - йде неприхований державний рекет міського бюджету. Так, цьогоріч державний бюджет забрав у Рівного на свої повноваження понад 40 мільйонів гривень, які можна було би використати на розвиток інфраструктури міста: ліфти, двори, дитячі спортивні майданчики, ремонти покрівлі впорядкування підвалів підтоплених будинків, оновлення каналізаційної мережі та системи водопостачання. Ці кошти були забрані шляхом недофінансування даних статей. Різницю вдалося частково покрити з міського бюджету. Якщо не буде субвенції з державного бюджету, то в Рівному, як і по всій Україні, можуть у грудні бути проблеми з виплатою зарплати працівникам бюджетних установ.

Дивує, що прем’єр-міністр Азаров відповідальність за це поклав на місцевих керівників: “Перш за все, хочу звернути увагу на те, що саме керівники міст, обрані їх населенням, персонально відповідають за вирішення всіх проблем життєдіяльності міста. У тому числі, за своєчасну виплату заробітної плати”, - приголомшив їх прем’єр. Я переконаний в тому, що подібних проблем в Україні не буде, якщо формування і наповнення бюджету здійснюватиметься в такому порядку: на першому місці - міський бюджет, потім - обласний, затим - державний. Інакше місцеве самоврядування не розвиватиметься, а тільки погіршуватиметься.

06.12.2012Спілкувався Олександр ОЛЬХОВИК



Рівне-Ракурс №10 від 06.12.2012p. 
На головну сторінку