Piвнe-Paкуpc - просто ЦIКАВА газета №717 від 27.07.2015p.
Передплатний індекс:
23429
Тел. +38(0362) 623131, (098)0565477

#Ракурс подій

Вибори. Вибори? Вибори!

Вибори. Вибори? Вибори!

Минулого тижня, нарешті, наша Верхова Рада прийняла в другому читанні та в цілому новий закон про місцеві вибори. Скажу відверто, читати цей доволі об’ємний документ важко, але цікаво. Ніколи, за всі майже двадцять чотири роки Незалежності не доводилось бачити такого дивного закону про вибори. До речі, правила гри на виборах в нас змінюються постійно, і кожна влада виписує закон про вибори “під себе”. Якщо загадати історію виборчих перегонів до місцевих рад, то в нас була повна “мажоритарка”, “партійні списки”, змішана система (50/50). Кожна з цих виборчих систем комусь подобалась, а комусь ні. Це природно. Те, що прийняла Верховна Рада минулого тижня навіть системою назвати важко. Скоріше це “вінегрет” з тієї самої мажоритарки, партійних списків та двотурових виборів міських голів обласних центрів. При цьому головна роль відводиться саме політичним партіям. Таким чином, 25 жовтня нам усім доведеться непросто на виборчих дільницях. Однак закон є, і його потрібно виконувати. Ми вирішили дізнатися у рівненських партійців, яке їхнє враження від нових правил проведення місцевих виборів.

Європейська партія України:

- “Закон дійсно революційний. Прагнення змінити саму політичну систему можна тільки вітати. Насправді, схема проведення місцевих виборів зразка 2010 року не є оптимальною та демократичною. Нинішній закон направлений, в першу чергу на те, щоб збільшити відповідальність партійних організацій за роботою рад. Тобто, партія висуває своїх кандидатів та несе відповідальність за їх роботу. Це нормальна європейська практика і її можна тільки вітати. Саме відповідальності партій за діяльність депутатів місцевих рад нам не вистачало в минулі роки. Тому що партія є не стільки “брендом”, скільки спільнотою однодумців. Якщо виборці голосують за кандидатів тієї чи іншої політичної сили, вони повинні бути впевнені – їх депутати будуть виконувати програмні положення з якими йдуть на вибори. Ця принципова річ реалізовується в Європейській Партії за рахунок відповідального відношення місцевого - Рівненського осередку партії, який не створений для підтримки Київських партійних проектів, а створений місцевою громадою для вирішення місцевих проблем. Рух до європейського образу міста Рівне має бути перш за все рухом до європейської якості життя, якості комунальних послуг при збереженні української вартості цих послуг.

Що ж стосується мерських виборів, то тут важливо не лише двотуровість виборів у великих містах за умови того, що в першому турі ніхто не набере більше половини голосів виборців. Більш важливим є інше. Кандидати повинні знати проблеми свого міста і, головне, бути його патріотами, жити у місті, де вони балотуються, а краще народитися в ньому. Це принциповий чинник.

Якщо говорити про саму передвиборчу кампанію, то тут найголовнішим є чесність агітації. Чомусь в нас на різного роду виборах більше обливають брудом конкурентів, ніж розповідають про свою передвиборчу програму. Це неприпустимо, якщо ми прагнемо до європейських стандартів політичного життя. Повага до конкурента є основою європейської моделі політичної боротьби. Тому усім суб’єктам передвиборчої кампанії потрібно це розуміти і не опускатися до “чорного піару” та інших брудних технологій. Партія, яка поважає виборців буде працювати чесно, бо тільки так можна підняти політичну боротьбу на рівень інтелектуальної дискусії та пошуку оптимальних рішень проблем міста, району, області.”

Муляренко Олексій, голова Рівненської міської організації партії “БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА”:

- “Новий закон про місцеві вибори не є ідеальним, але це сильний і важливий крок уперед. Децентралізація, яку пропонує Президент України Петро Порошенко, передасть місцевій владі розширені повноваження, а для їх ефективного здійснення в інтересах людей потрібна якісно нова еліта. Я впевнений, що у місцеві ради незабаром прийдуть нові обличчя, молоді, амбітні, які прагнуть змін та не зіпсовані корупцією і радянським мисленням. Важливим нововведенням у законі є квотування участі жінок, що є дієвим у багатьох країнах світу і дає реальні шанси на те, аби українська політика поповнилася новими обличчями. Ще одним аргументом на користь нового закону є норма про двотуровість виборів мерів міст. Відтепер міським головою не матиме шансів стати випадкова людина, як це було свого часу у Києві з Черновецьким, який випадково переміг завдяки війні між лідерами гонки. Досвід минулих виборчих кампаній свідчить про те, що кандидати - мажоритарники нерідко скуповували голоси виборців у себе на окрузі, а потім на декілька років забували про тих, хто їх обирав. Норми ж прийнятого Закону передбачають реальні кроки боротьби з підкупом виборців”.

Лозова Оксана, голова Рівненської обласної організації “Радикальної партії Олега Ляшка”:

Плюси закону:

- Закріплення кандидатів в депутати, висунених місцевими організаціями партій в багатомандатному окрузі за територіально виборчими округами. Визначені черговості кандидатів у депутати у виборчому списку місцевої організації партії за результатами голосування в порядку зменшення відсотку голосів виборців, поданих за відповідної місцевої організації по відношенню до кількості виборців, які проголосували за всі організації партій у відповідному територіальному виборчому окрузі. Запровадження умов гендерного збалансованого представництва на виборних посадах шляхом доповнення проекту закону положенням про внесення змін до Закону “Про політичні партії в Україні”, в частині встановлення квот, що визначають мінімальний рівень представництва жінок і чоловіків у виборчому списку кандидатів у депутати на місцевих виборах. Удосконалений механізм реалізації здійснення права голосу виборцями, включеними до списків виборців на спеціальних виборчих дільницях, виходячи із зареєстрованого місця проживання. Мова йде про те, що на спеціалізованих дільницях, надалі на місцевих виборах, будуть мати право голосу тільки ті виборці, які належать до відповідного територіальному виборчого округу, а не будь-які виборці з України, щоб відповідно, не впливати на результати виборів у відповідному територіальному виборчому окрузі. Вдосконалено вимогу до тексту виборчого бюлетеня, а саме визначено, що в бюлетені для голосування в територіальному виборчому окрузі зазначається порядковий номер, далі, повна назва відповідної місцевої організації, а також (в дужках) (прізвище, ім’я та по-батькові першого кандидата) в списку кандидатів висунутих цією партією у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, а також через тире прізвище, ім’я та по- батькові кандидата у депутати закріпленого за відповідним територіальним виборчим округом. Тут є прохання, щоб назва партії була виокремлена більш яскравим шрифтом, ніж відповідні кандидати. Більш великим, більш жирнішим, більш яскравим. Це побажання вже до Центральної виборчої комісії, яка відповідно до цих норм буде форму і текст бюлетеня затверджувати. Визначено, що в останні 6 місяців повноваження депутатів сільських, селищних рад, проміжні вибори, за рішенням відповідної ради, не проводяться. Зважаючи на це, передбачено внести зміни до Закону “Про статус депутатів місцевих рад” та передбачити дострокове припинення повноважень за рішенням вищого керівного органу політичної партії, обраного за виборчим списком депутатів місцевої ради за народною ініціативою, внаслідок збирання ініціативною групою підписів за таку пропозицію в кількості: в багатомандатному окрузі – більше виборчої квоти, в одномандатному – більше половини кількості виборців, які взяли участь у відповідних місцевих виборах у відповідному одномандатному виборчому окрузі. Якщо відповідний кандидат у депутати був висунений місцевою організацією партії, рішення про відкликання депутата за народної ініціативи приймається з’їздом відповідної партії. ТВК отримало рішення відповідного з’їзду щодо такого депутата і стосовно депутата, який має самовисування, має прийняти рішення про заміщення депутата або проведення виборів. Такий механізм застосовується також і по відношенню до сільських, селищних, міських голів. І цей механізм передбачає, що такі підписи будуть передаватися до територіальної виборчої комісії, яка має встановити достовірність таких підписів. Передати відповідне рішення про встановлення достовірності таких підписів з’їзду партії, який має право, відповідно до Закону про політичні партії, в порядку, визначеному статутом, на своєму з’їзді прийняти відповідне рішення. І передати його разом з рішенням, передати разом з протоколом до ТВК, яка надалі має право, зобов’язана точніше, визнати таким, що обраний наступного в черговості депутата або призначити замість цього депутата проміжні вибори. Час реєстрації партії немає впливу на участь у виборчому процесі. Демократичний підхід, нехай виборець обирає достойних кандидатів. Європейська норма має звучати наступним чином: рівні можливості для представників різних статей. Не менше, може бути більше, але не менше 30 відсотків представників однієї статі. Якщо в наступній раді або в місцевих виборах буде 30 відсотків чоловіків, це теж нормально, але на конкуренції ми докажемо, хто є більш гідним. І я вважаю, що ця поправка зараз покаже європейськість нашого суспільства.

Подорожній Юрій, заступник голови крайової організації Народного Руху України:

- “Чи можна назвати новий закон про місцеві вибори прогресивним? Відповідь неоднозначна. З одного боку, скасовано мажоритарну – це плюс. З іншого боку, закон прописаний таким чином, що деякі громади не матимуть свого представника в радах, а від інших округів буде кілька представників. Для партій введено 5% прохідний бар’єр і, якщо партія його долає то, її представники за рейтинговою системою отримають мандати. Важливим є те, що керівництво партії не матиме змоги визначати хто з кандидатів потрапить в раду, а хто ні. Це мають зробити виборці. І це, безумовний, крок вперед. Крім того, вперше з’явилась норма закону, де є квоти для чоловіків та жінок. Кожен суб’єкт виборів має висунути не менше 30% жінок у свій список.

Сидорчук Вадим, голова Рівненської обласної організації ПП “НАРОДНИЙ ФРОНТ”, народний депутат України:

-“Новий Закон про місцеві вибори однозначно кращий від попереднього. Як мінімум, він демократичніший. Цей Закон був передбачений коаліційною угодою, і Верховна Рада більшістю голосів його підтримала. Зараз є багато критики, що він недосконалий. Проте, сьогодні ніхто не може спрогнозувати на 100%, який закон буде якісним, поки він не буде відпрацьований на практиці. Різні країни використовують різні виборчі системи, але ці країни, коли приймали відповідні закони, були готові їх реалізувати на практиці. Нинішній Закон має багато переваг, найперше, відкриті списки. Зараз один кандидат, навіть якщо спробує купити округ, не має гарантій, що стане депутатом, оскільки його партія має подолати 5%-ий бар’єр, а він має потрапити до прохідної частини списку своєї партії уже після підрахунку голосів. Крім того, Закон стимулює політичні сили висувати в округах авторитетних кандидатів, яких поважають люди. Таким чином партія отримує додаткові голоси, а кандидат - можливість стати депутатом. Норма про те, що партії зобов’язані висувати як мінімум 30% жінок є правильною і справедливою. У складі Рівненської обласної організації політичної партії “НАРОДНИЙ ФРОНТ” є достатня кількість як чоловіків, так і жінок, які достойні бути депутатами місцевих рад. Це порядні і професійні люди,  які  мають хороші ідеї і зможуть їх реалізувати. Також позитивним у Законі є те, що округи будуть однаково поділені за кількістю виборців, адже раніше були маленькі округи, де виграти було легше і великі, провести кампанію на яких було дуже складно. Зараз усі в рівних умовах. Під час цієї виборчої кампанії у місцевих радах буде менше депутатів, проте округів стане більше, тому територіальні громади зможуть підтримати кандидата, якого добре знають і якому довіряють. Щодо самовисування. Його немає. Тепер кандидата висуватиме партія. Є різні дискусії з цього приводу. Раніше самовисуванець не мав партійної приналежності і, будучи депутатом, міг голосувати за різні рішення в залежності від того, що йому запропонують представники однієї чи іншої партії. Тепер же він представник партії, яка несе за нього відповідальність, і разом з тим депутат має зобов’язання перед своєю політичною силою. Наскільки новий Закон корисний, буде видно восени, після його практичного застосування. Хотів би нагадати, що у змінах до Конституції після проведення децентралізації передбачено, що через два роки мають відбутися місцеві вибори, тому тоді буде можливість вдосконалити виборче законодавство.”

Ярощук Микола, член політради Аграрної партії України:

- “Верховна Рада прийняла закон, який встановлює нові правила формування місцевих рад. Він отримав неоднозначні оцінки в експертному середовищі. Однією з переваг нових умов формування місцевої влади є те, що за мажоритарною системою обиратимуться лише сільські ради. Вперше є вимога закону аби не менше 30% кандидатів від партії були жінки. Але найбільш цікавими нормами є введення грошової застави для учасників виборчого процесу, яка повертається лише у разі подолання політичною партією 5% барєру та скорочення кількості місць в радах усіх рівнів. Крім того власне вибочий процесс має досить стислі терміни. Важливим недоліком закону є те, що після встановлення результатів виборів не всі округи матимуть представника у відповідній раді , а інші округи навпаки матимуть, наприклад, по 2 депутати від різних політичних сил.

27.07.2015Володимир Конєв

P.S. Ситуація із новими “правилами гри” на місцевих перегонах 2015 року, схоже місцевих партійців не лякає. Це саме по собі добре, хоча результати виборів можуть бути самими непередбачуваними, навіть для ініціаторів нового закону. Що ж стосується коментарів, то автор вирішив запитати не тільки партійних активістів, але й експертів. Першим звернувся до відомого в області політичного експерта Сергія Рибачка. Рибачок Сергій, політичний експерт: - Закон про місцеві вибори – є доволі дивним. На мою думку правила гри виписані так, що всі популярні місцеві діячі, а таких є доволі багато, будуть змушені шукати себе в лавах великих політичних партій. Навряд чи це є плюсом для нашої політичної системи в цілому, та зробить більш ефективною роботу місцевих рад зокрема. Схоже ми маємо справу із черговою спробою влади написати закон про вибори “під себе”. Більш прогресивною є норма про вибори міських голів великих міст (в першу чергу обласних центрів) більшістю виборців, тобто в два тури. Не секрет – в Україні є відпрацьована технологія стягування під діючих міських голів відносної більшості голосів, в наших реаліях це 20 – 25% тих, хто прийшов на вибори. Враховуючи той факт, що на мерських виборах голосують відсотків шістдесят громадян, які мають право голосу, то виявлялося – мерів від яких напряму залежить життя міста обирають ледве не 10% містян. Зрозуміло, таку схему назвати демократичною не можливо. Двотуровість знімає цю проблему, дає змогу бути обраним тим кандидатам, яких реально підтримає більшість мешканців великих міст.



Рівне-Ракурс №10 від 27.07.2015p. 
На головну сторінку