Задля будівництва сміттєпереробного заводу до Рівного приїхали дві німецькі делегації, представники компаній “FFK” і “Dyckerhoff AG”. Перша - відома компанія, яка займається утилізацією, переробкою відходів та наданням послуг з охорони навколишнього середовища. Інша - промисловий концерн, що є власником Відкритого акціонерного товариства “Волинь-Цемент”, яке знаходиться у Здолбунові і відноситься до лідерів цементної промисловості в Україні. Завітали німці на запрошення міської влади, яка спільно з компанією “Санком-Рівне” вирішила створити в обласному центрі європейську модель збирання, сортування, транспортування, переробки та повторного використання сміття.
Завод збудує саме “Санком-Рівне”, яка наразі займається транспортуванням відходів у нашому місті, за підтримки компанії “FFK”, яка має чималий досвід у подібних проектах, працюючи в галузі протягом 18 років. Міський голова Володимир ХОМКО задоволений таким розподілом ролей, адже подібна ініціатива була б не підйомною для місцевого бюджету: вартість проекту, 14 мільйонів євро, є приблизно у двадцять разів більшою за кошти, виділені на подібні потреби. За успішної реалізації Рівне стане першим містом в Україні, де використовуватиметься рентабельна технологія переробки відходів. Окрім того, проектом передбачено закупити нові автомобілі, призначені для транспортування сміття та нові сміттєві баки.
Співвласник компанії “Санком-Рівне” Сергій ЕСТРЕМСЬКИЙ зазначив, що потрібно буде враховувати регіональні особливості:
- Ми зацікавлені у безвідходному виробництві. Папір, наприклад, можемо продавати. Але 40-50 відсотків сміття - це сурогат, тому маємо привезти до тисячі нових баків, щоб започаткувати роздільний збір. Що таке роздільний збір? Це процес, під час якого відбирається папір, скло, РЕТ-пляшки тощо. Аналізуючи звички нашого населення, реалізувати це важко. Тому ми і розпочали співпрацю з компанією “FFK”, яка розробила безвідходне виробництво, у чому в свій час переконався на власні очі міський голова. На цьому заводі під час переробки навіть неправильно відсортованого сміття, спрацьовують відповідні механізми. Наприклад, зайвий метал забирають магніти. Аналогічний завод побудуємо і в Рівному. Вже відбулася попередня розмова з Міністром житлово-комунального господарства Олександром Поповим, і він погодив будівництво. Це пілотний проект, і, я вважаю, що коли ми рухатимемося далі у цьому напрямку, до нас приїдуть переймати ідеї міські голови з інших міст, а Рівне буде піонером.
Партнери домовилися про укладання чотирьохсторонньої угоди, а також розробки календарного плану, в якому були б передбачені терміни реалізації проекту (попередня оцінка тривалості його виконання - 12 місяців). Після цього міський голова планує представити проект на сесії міської ради, яка відбудеться через місяць, щоправда, попередньо проконсультувавшись в юристів щодо можливих ризиків і їх обговорення з закордонними партнерами.
- Ми хочемо бути зразковим містом, - говорить міський голова Володимир Хомко. - Мова йде про те, що ми поставимо контейнери, з яких не можна діставати сміття: подібні, з клапанами, я бачив у Німеччині. Однак маємо проблему - людей, які вночі дістають з контейнерів РЕТ-пляшки, звичайні пляшки, металеві предмети тощо, що знижуватиме рентабельність всього процесу переробки сміття. Подібні нюанси необхідно передбачити в угодах.
Загалом, як стверджує мер Рівного, за умови схвального ставлення до проекту депутатів Рівнеради і громадськості, завод зможе запрацювати на повну потужність через 2 роки. На сьогоднішньому етапі Володимир Хомко пообіцяв максимально інформувати населення про подальший розвиток співпраці з закордонними партнерами щодо реалізації проекту.