Piвнe-Paкуpc - просто ЦIКАВА газета №795 від 02.02.2017p.
Передплатний індекс:
23429
Тел. +38(0362) 623131, (098)0565477
Додати у "Закладки"

Головна (Просто цікава газета) "Рівне-Ракурс"


  Реклама в газеті "Рівне-Ракурс"

  ¤ Ракурс подій

  ¤ Ракурс політики

  ¤ Ракурс економiки

  ¤ Ракурс здоров'я

  ¤ Ракурс культури і освіти

  ¤ Ракурс спорту

  ¤ Ракурс кримінальний

  ¤ Ракурс житейський

  ¤ Ракурс інтимний

  ¤ Ракурс мандрівника

  ¤ Ракурс незвичайного

  ¤ Ракурс добрих порад

  ¤ Ракурс розваг


Пошук

RSS
Архів «РР»:
Жовтень 2024p.
ПнВтСрЧтПтСбНд
 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
Листопад 2024p.
ПнВтСрЧтПтСбНд
    1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Новини Рівне
QRcode

#Ракурс незвичайного

Невідоме про відомого, або секрети Леонардо да Вінчі

Невідоме про відомого, або секрети Леонардо да Вінчі

(Продовження. Початок у №3.)

Як живописець він досягнув особливої майстерності у використанні світлотіні — «ефу мато». Леонардівське «ефу мато» — ледь вловима, майже ірреальна димка, що ніби огортає фігуру, обличчя, загальний плавний контур опоетизованого зображення Мони Лізи. Вважають, що на портреті зображена Ліза ді Антоніо Марія ді Нольдо Герардіні, дружина Франческо дель Джокондо. Леонардо хотів зобразити не реальне лице Мони Лізи, а надумане, таке, яке йому було потрібне, саме тому він запрошував клоунів та музикантів, які мали веселити жінку. Вазарі також стверджував, що на картині були брови, хоча їх нема, вважається, що у ті часи було модно збривати брови. Загадкою є також те, чому Леонардо не віддав картину замовнику – багатому купцю, чоловікові Лізи, Франческо ді Бартоломео дел Джакондо, а повіз її з собою у Францію. За версією Вазарі, Леонардо не встиг її закінчити. Але чому до початку ХІХ століття картину називають «Джокондою», що в перекладі з італійської означає «весела». Єдина згадка про картину Леонардо дійшла до нас у щоденниках Антоніо де Беатіса, секретаря кардинала Луіджі де Арагона, який відвідав художника 1517 року. Леонардо назвав картину «Портретом одної дами із Флоренції», який він зробив на замовлення Джуліано де Медічі, багатого і впливового в Італії чоловіка. Можливо, що на картині зображена одна з коханок Медічі. Цікава також версія священика П’єра Дана, який вважав, що на картині зображена не повія, а порядна жінка. Є свідчення, що картина горіла, її не реставрували а обгорілі краї зрізали, тому зараз не видно, що жінка сиділа на терасі. Поширена також теорія Зиґмунда Фройда, що на картині зображена мати Леонардо такою, якою він її собі уявляв. Інша версія: картина – це автопортрет художника.

Прихильники версії, що «Мона Ліза» має свого двійника вказують на той факт, що сучасники Леонардо, описуючи «Джоконду», відзначали, що вона не була закінчена.

Так, у своїй книзі «Життя художників» Джорджо Вазарі повідомляє, що Леонардо працював над «Моною Лізою» 4 роки, але так і не завершив її. Картина, що проте знаходиться в Луврі, повністю закінчена. Більш того, в 1504 р. Рафаель бачив «Джоконду» в майстерні Леонардо і залишив нарис картини. На ньому по обидві сторони від жінки розташовані грецькі колони. На луврській «Джоконді» їх немає. Збереглися також відомості, що картина, яку бачив Рафаель і Вазарі, була більшого розміру.

Але що ж за картина знаходиться в Луврі? Ряд істориків мистецтва вважає, що насправді існують дві картини пензля Леонардо да Вінчі – «Джоконда» і «Мона Ліза». При цьому на луврській картині представлена коханка Джуліано Медічі – Констанца д’Авалос. Саме цю картину Леонардо привіз з собою до Франції 1516 року. Він тримав її в своїй кімнаті в маєтку під містом Амбуаз аж до самої смерті. Звідти картина 1517 року потрапила в колекцію короля Франциска I.

В Луврі знаходиться «Мона Ліза», а справжня «Джоконда» – зображення дружини Франческо Джокондо, і, можливо, таємної любові Леонардо, знаходилася до 1962 року в Лондоні, поки її не купили. Лондонська картина, відома також як «Айуорська Мона Ліза», була випадково куплена відомим британським антикваром 1914 року на речовому ринку англійського міста Бас за декілька гіней. Полотно повністю відповідає розповідям сучасників про картину Леонардо да Вінчі, включаючи вказані Рафаелем грецькі колони.

Канадські вчені виявили, що Мона Ліза, загадкова красуня, увічнена в однойменному шедеврі Леонардо да Вінчі, позувала художнику невдовзі після того, як народила свою другу дитину. Вони вважають, що картина була замовлена на ознаменування цієї урочистої події, і це дозволяє точно датувати картину 1503 роком. Дізнатися такі інтимні подробиці про життя італійки XVI століття дослідникам допомогла спеціальна технологія, що дозволила побачити перші замальовки, раніше приховані під шаром фарб. З’ясувалося, що на сукні Мони Лізи була нашита легка прозора тканина, що робилося в Італії тих часів лише для вагітних і жінок, які недавно народили. Також вчені стверджують, що розпущене волосся на портреті є авторською фантазією, оскільки на перших замальовках волосся Мони Лізи приховане під чепчиком, з-під якого вибивається лише кілька неслухняних прядок.

Усмішка Джоконди – «найдивніша Усмішка на світі», розтлумачити котру намагалося чимало. Один з міфів – зображена на картині особа вагітна, а її усмішка – спроба вловити порух плоду. Ще одне припущення - натурщиця усміхається своєму коханому Леонардо. Медики спробували по-своєму розтлумачити усмішку. Так з’явився міф «стоматологічний» – жінка на картині, судячи з виразу її обличчя, втратила багато зубів. Нейрофізіологи, натомість, вважають, що справа не в моделі і не в художникові, а в особливості людського зору: поява і зникнення усмішки залежать від того, на яку частину обличчя Джоконди дивиться глядач. Якщо спробувати осягнути оком усе обличчя – Джоконда вам усміхається. Проте один з міфів таки отримав наукове підтвердження: «Мона Ліза» – автопортрет художника. Порівняння за допомогою комп’ютера анатомічних особливостей обличчя Джоконди і Леонардо да Вінчі (за автопортретом художника) показало, що геометрично вони ідеально схожі. Виходить, усмішка Джоконди – його усмішка.

Джоконда була для нього лише засобом втілення художньої химери. Очі Джоконди мали живий блиск і вологість, які повсюдно спостерігаються в житті; ніс з його красивими рожевими і ніжними ніздрями, здавався живим; вуста... загалом заставляли забувати про живопис; у впадині шиї можна було розглянути биття пульсу. Однак передусім тут домінує думка. Портрет «Джоконди» — синтез усієї творчості митця. Але чи справді на портреті дружина флорентійського купця? Насторожує факт, що Леонардо тримав портрет дома аж до смерті і не віддавав роботу замовникові. Відомою є асиметрична усмішка, на якій не видно межі губ та шкірою лиця. Очі Мони Лізи дивляться на глядача, вони темні. Вазарі також згадує про брови і повіки, але на сучасних репродукціях їх чомусь нема. Існує також великий контраст між зображенням міської жінки та пустинним пейзажем гірських ландшафтів на задньому плані. Ніщо, крім дороги змійкою та мосту, не вказує на присутність людини в цій природі. Трошки повну ваті елегантні руки також зображені за принципом трикутної композиції – одна прикриває іншу. Вишивка, яку бачимо на сукні жінки, може бути зашифрованим підписом Леонардо, бо італійське слово «зав’язувати» (vinkolare) співзвучне з прізвищем митця. Такі вузлики знаходимо і на інших картинах Леонардо. Відомі також «Портрет музиканта» та «Портрет Джіневри де Бенчі», «Поклоніння волхвам», «Мадонна з гвоздикою», «Бахус», «Св. Іоан Хреститель», «Мадонна з квіткою (Мадонна Бенуа)», «Коломбіна», зберігся також в Ермітажі ескіз кінного воїна, який Леонардо хотів використати у «Битві при Ангарі».

Леонардо да Вінчі називають генієм Ренесансу. Відомий його твір – «Благовіщеня» – має кілька цікавих моментів: крила ангела зображені як справжні крила живого птаха, на передньому плані – килимок з квітів, і кожна рослинка виведена дуже акуратно та чітко, вдалині – море і гори, що потонули в легкому сірому димі, плаття Діви ілюструє спосіб малярства Леонардо важких складок. «Свята Анна з Марією, немовлям Христом та Іоаном Хрестителем» – рисунок на картоні, який мав бути основою вівтарного образу, але не став. Знаходимо іншу картину з такою ж назвою, але там змінена дальня композиція, а центр нагадує формою трикутник. На картоні ж Христос повертається до Іоана, щоб поблагословити його. В погляді Анни, зверненому до Марії, бачимо співчуття, ніби вона знає про майбутні страждання Діви та Ісуса. Є палець, що вказує на небо – не зовсім зрозумілий символ, а задній план – лише легко заштрихований, що додає картині містичності та загадковості. Лице Марії – неземної краси, відображає ніжність та любов. «Мадонна в гроті» – оповита також містикою, бо знайдено два варіанти картини, і обидва вважаються Леонардовими. На задньому плані – великі скали, що переходять в оповиті туманом силуети гір. Дуже майстерно зображено волосся янгола, з усіма відтінками кольорів, що породжувало сонячне проміння. Тіні під очима, носом, губами та на лівій щоці роблять обличчя Мадонни дивовижно об’ємним.

Для «Поклоніння волхвів» Леонардо ретельно вивчав натовп, ходив на базари, празники. Передати емоції Леонардо вдається завдяки сильній жестикуляції рук. Він детально вивчив роботу м’язів і точно знав, які скорочення м’язів відповідають певним станам душі. Леонардо також говорив, що у всіх портретах художники частково зображають себе. Вазарі, на підтвердження, констатував, що усмішка Джоконди нагадувала усмішку Леонардо, а усмішка Леонардо була подібною до усмішки його вчителя.

Відомо, що да Вінчі захоплювався трьома книжками – сонетами Буркіелло, «Жартами» Поджіо та Манганелло. Він любив читати нецензурні вуличні вірші. Дослідники вважають, що холодна усмішка – це маска, завдяки якій митець ховався від світу.

Леонардо усвідомив і втілив нову живописну техніку. У нього лінія має право на розмитість, тому що так ми її бачимо. Він усвідомив явища розсіяння світла в повітрі і виникнення «ефу мато» — серпанки між глядачем і зображеним предметом, яке пом’якшує колірні контрасти і лінії. У результаті реалізм в живописі перейшов на якісно новий ступінь.

(Далі буде)

02.02.2017


Переглядів: 1764

Версія для друку

Коментарі (0):


Система Orphus

Додайте коментар:

защитный код

Анонсовані статті свіжого № 1195 від 20.11.2024p.
¤ 
Ознаки того, що у вас дефіцит вітаміну D

Ознаки того, що у вас дефіцит вітаміну D

Нестача «сонячного» вітаміну вкрай негативно позначається на стані здоров’я, тому його попередження – найкраща послуга вашому організму....

¤ 
Троє чоловіків вбили знайомого

Троє чоловіків вбили знайомого

До злочину причетні троє дубровиччан – 30-ти, 19-ти та 15-ти років, які і раніше потрапляли в поле зору правоохоронців за вчинення адміністративних правопорушень. А найстарший та неповнолітній мали судимість....

¤ 
Пошкодив шини службового авто

Пошкодив шини службового авто

Відомо, що 42-річний чоловік уже неодноразово потрапляв в поле зору правоохоронців, зокрема був судимий за вчинення майнових злочинів та хуліганства....

¤ 
У Рівненського обласного протипухлинного центру новий керівник

У Рівненського обласного протипухлинного центру новий керівник

Рівненський обласний протипухлинний центр очолив Віталій Бойко. Напередодні голова Рівненської обласної ради Андрій Карауш звільнив його з посади директора комунального підприємства «Рівненська обласна дитяча лікарня», якою Віталій Бойко керував тричі: з червня 2005-го по вересень 2006-го, з 2007 по 2010 рік та з грудня 2014 року і дотепер...

¤ 
Громади Рівненщини отримали 11 нових шкільних автобусів

Громади Рівненщини отримали 11 нових шкільних автобусів

Ще 11 шкільних автобусів передали тергромадам Рівненщини. Ключі від нових авто вручили начальник Рівненської ОВА Олександр Коваль та голова обласної ради Андрій Карауш....

¤ 
Партія «УДАР Віталія Кличка» стає ще більш відкритою

Партія «УДАР Віталія Кличка» стає ще більш відкритою

Ми прагнемо залучити якомога більше груп українців до політичного життя суспільства та розбудови партії. Зокрема, розширити участь жінок у прийнятті рішень, надати їм можливості для самореалізації....





Найпопулярніші статті:

• Розшифровка аналізу крові: [841] (22331)
• Як позбутися шпори на п’яті [850] (18312)
• Масштабна спецоперація на Рівненщині: викрили мережу «реабілітаційних центрів» [965] (15360)
• Допомога під час карантину [967] (15312)
• Коли відкриються рівненські садочки? [965] (15081)
• Чому не варто кип’ятити воду двічі [964] (14945)
• Рівнян запрошують на дитячий кінофестиваль «Children Kinofest» онлайн [965] (14863)
• У Здолбунові підпалили авто підприємця [965] (14820)
• 4 способи, як перевірити масло на натуральність [964] (14805)
• Живи до ста! [965] (14762)
• Щоб овочі в холодильнику були тривалий час свіжими, помістіть туди звичайну губку [964] (14704)
• Бюджет і ми… [965] (14694)
• Що робити, якщо дитину покусали комарі [965] (14576)
• У Сергія Притули вкрали взуття в поїзді: як викручувався ведучий [964] (14522)
• Аудитори Рівненщини з початку року попередили порушень за процедурою закупівель на понад 72 млн грн [965] (14422)
• Про здобутки Рівненщини - у річницю президенства Володимира Зеленського [965] (14361)
• ЗНО під час карантину: як складати? [964] (14014)
• «Перевірка» на коронавірус коштувала пенсіонерам понад 10 тисяч гривень [964] (13983)

ТОП-15 свіжого номера:

• Партія «УДАР Віталія Кличка» стає ще більш відкритою (1090)
• Для освітніх закладів Рівного закуплять нове обладнання (209)
• Громади Рівненщини отримали 11 нових шкільних автобусів (179)
• Ознаки того, що у вас дефіцит вітаміну D (146)
• У Рівненського обласного протипухлинного центру новий керівник (136)
• Пошкодив шини службового авто (135)
• Троє чоловіків вбили знайомого (134)
• Навіщо протирати скло машини яблуком у дощ? (132)
• Смертельна автопригода у Рівненському районі (124)
• Сприяли в ухиленні від мобілізації: ще чотирьом лікарям повідомили про підозру (122)
• Налагодили міжрегіональний канал збуту наркотиків (119)
• Потрапив під колеса мотоцикла, вибігши на дорогу (118)
• В області облаштовують кулінарний хаб (117)
• Ультразвукова діагностика в закладах охорони здоров’я м.Рівне (116)
• Незабаром на Рівненщині з’являться нові навчально-практичні центри (115)


 Партнери 
 
Перший інформаційний канал Інтерес .
 Газета 
 

Реклама в газеті | Лист редакторові | RSS | Передплата газети

Про нас | Відгуки | Розсилка | Реклама на сайті| Реклама в газеті

© 2001-2024 Iнформацiйно-рекламне агентство "Ракурс" тел.: +38(098)0565477. Всi права збережено.


 Інформація 
 
Головний редактор - Конєв В.Л.,
тел.(098)0565477, (096)3950057

Використовувати матеріали газети "Рівне-Ракурс" можна лише пославшись на "Рівне-Ракурс" (для інтернет-виданнь - зробивши гіперпосилання). Будь-яке копіювання, публікація, чи передрук наступне поширення інформації, що не має посилання на "IРА "Ракурс" суворо забороняється

Наші сайти:
Pika.rv.ua
АІ "Ракурс"